Har några tomatplantor som skulle behöva komma ut i större odlingskärl nu (ej i växthus, bara skyddat läge). Är frostrisken på småländska höglandet (zon 5) över eller ska man vänta lite till tro?
Än så länge står de i krukor och tas in över natt.
ingrids
01-06-2011, 12:44
Som f.d. högsmålänning så skulle jag säga att det kan komma järnnätter (frost) tidig juni. Om du vill vara riktigt försiktigt väntar du en vecka till, i synnerhet om du bor i ett kallhål såsom tex Hagshult. Å andra sidan, om det blir en frostvarning räcker en ställning av pinnar och ett par lager fiberduk ofta mot sommarfrost. Har klarat en dahlia flera ganska stränga frostnätter med hjälp av ett kvastskaft och en rejäl feecefilt.
Enligt SMHI så är
genomsnittligt datum för sista frosten i de kallaste delarna av småländska inlandet 1 juni, och det verkar inte vara risk för frost de
närmaste 10 dygnen.
Dvs det är nog bra chans att ni haft sista frosten redan.
mamamaggan
01-06-2011, 13:35
Du kan säkert ställa ut dem bara du håller koll på temperaturen .
Jag har inte ställt ut något före mitten av juni , då brukar vi ha järnnätter i zon 3 - 4 men det har mer berott på att det har varit vid sommarstugan där jag inte bott vid den tiden.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.