Full version: Häggmispel
gitarrmannen
Hej!
Jag har en STOR häggmispelhäck som jag hade tänkt att beskära. Rekommendationera för häggmispeln är att den ska beskäras, antigen vår/vinter eller sensommar. Min fråga är dock, hur reagerar den om man beskär den nu, i början på juni? Någon som vet eller har erfarenhet av detta?

Tackar på förhand.
fvd
Det går bra att beskära nu det gör jag alltid och en gång till innan sommaren är slut. Var försiktig bara på sidorna så du inte tar för mycket då ser den inte rolig ut ett tag. Jag kanske skall tillägga att jag bor i södra Sverige så vi har lång säsong.
gitarrmannen
CITAT (fvd @ 01-06-2011, 16:33) *
Det går bra att beskära nu det gör jag alltid och en gång till innan sommaren är slut. Var försiktig bara på sidorna så du inte tar för mycket då ser den inte rolig ut ett tag. Jag kanske skall tillägga att jag bor i södra Sverige så vi har lång säsong.

Tack för svar! Ska ge mig på att beskära den med försiktiga händer.
merlin68
Jag har en häckmispel-häck. Om man inte ska ha bären kvar kan man klippa den som en vanlig häck. Jag brukar klippa min veckan efter midsommar (bor i zon3-4) och en gång till i september så den verkar tåla att klippas nästan när som helst på året.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon