ilanius
01-06-2011, 17:19
Jag har ett plank som står som bakgrund till buskar och perenner. Jag tycker att planket är trist att se på i synnerhet innan de andra växterna grönskar, jag vill alltså skymma det med en ganska smal häck som ska utgöra bakgrund till de andra växterna (syren, fjärilsbuske, jasminer m.m). Planket står i väster, jorden är lerig. Häcken behöver inte vara vintergrön, men tät, gärna en sort som kommer igång tidigt. Helst inte någon alltför pjåskig sort. Vi har zon 1.
Tack på förhand för tips!
Shabbadang
01-06-2011, 22:03
CITAT (ilanius @ 01-06-2011, 18:19)

Jag har ett plank som står som bakgrund till buskar och perenner. Jag tycker att planket är trist att se på i synnerhet innan de andra växterna grönskar, jag vill alltså skymma det med en ganska smal häck som ska utgöra bakgrund till de andra växterna (syren, fjärilsbuske, jasminer m.m). Planket står i väster, jorden är lerig. Häcken behöver inte vara vintergrön, men tät, gärna en sort som kommer igång tidigt. Helst inte någon alltför pjåskig sort. Vi har zon 1. Jag har funderat på Oxel och Häggmispel, men är rädd att de blir för vida?
Tack på förhand för alla tips!
Det låter som att idegran skulle passa perfekt. Den blir extremt tät och den mörkt gröna färgen är en klassisk och perfekt bakgrund till andra livligare växter. Idegranen kan också klippas smal, 20-30 cm.
ilanius
06-06-2011, 20:17
Tack för tipset! Har precis satt idegran på en annan del av tomten, så skulle helst vilja ha något annat lite mer snabbväxande. Funderar lite på om jag kan använda någon thuja som jag kan klippa in rejält. Det är inte lika stiligt som idegran men häcken kommer inte att bli framträdande.
Camelian
06-06-2011, 20:55
Jag tycker att häckoxbär har en kraftig mörkgrön täthet som är smickrande som bakgrund. Ska du ha något som kommer igång tidigt på våren är måbär ett alternativ. Vill du ha en snabbväxande häck är prakthäggmispel ett utmärkt val, som dessutom ger vacker blomning och ätbara bär. Ja, egentligen finns det mängder av alternativ...
Shabbadang
06-06-2011, 21:16
CITAT (ilanius @ 06-06-2011, 21:17)

Tack för tipset! Har precis satt idegran på en annan del av tomten, så skulle helst vilja ha något annat lite mer snabbväxande. Funderar lite på om jag kan använda någon thuja som jag kan klippa in rejält. Det är inte lika stiligt som idegran men häcken kommer inte att bli framträdande.
Idegranen är inte så långsam om jorden är bra, men andra alternativ för en smal häck är ju avenbok, bok och oxel, ja i princip de flesta lövträdslag har använts som häck, men de småbladiga blir förstås jämnas i strukturen.
ilanius
07-06-2011, 14:08
Oxel har jag också funderat på, men maken är rädd att de har för kraftigt grenverk som växer in i planket (som avenbok ungefär). Kommer Oxel igång tidigt på våren och driver man upp dem som bokplantor eller ska de toppklippas? Tar de lång tid på sig att växa upp?
Häckoxbär är fint mörka men de har jag mest sett som ganska låga och något spretiga häckar, men det finns kanske olika sorter? Häggmispel är vackert, men frågan är om det ger så mycket kontrast till syren, gullregn och jasminer ?
Shabbadang
07-06-2011, 22:53
CITAT (ilanius @ 07-06-2011, 15:08)

Oxel har jag också funderat på, men maken är rädd att de har för kraftigt grenverk som växer in i planket (som avenbok ungefär). Kommer Oxel igång tidigt på våren och driver man upp dem som bokplantor eller ska de toppklippas? Tar de lång tid på sig att växa upp?
Häckoxbär är fint mörka men de har jag mest sett som ganska låga och något spretiga häckar, men det finns kanske olika sorter? Häggmispel är vackert, men frågan är om det ger så mycket kontrast till syren, gullregn och jasminer ?
Du behandlar dem som bok/avenbok. Genomgående stam, speciellt om du vill ha den smal.
Ingrid Zon3
08-06-2011, 02:15
Om planket ska stå kvar kanske du skulle kunna ha någon tät grön klätterväxt på den? Det jag kommer att tänka på är murgröna, pipranka eller rådhusvin, t.ex.
Men jag vet inte om de kan bli problem i zon 1. Beror väl också på vad som finns på andra sidan planket gissar jag.
ilanius
09-06-2011, 09:29
Eftersom jag vill ha lite ljudisolering och gärna något som även täcker på vintern är det svårt med klätterväxter. Det blir till att fundera lite till...men Tack för tipsen!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.