Full version: Prickblad
Emily
Hej! Räddade en stor prickbladsplanta från min syster som ställde ut dom på gassande balkong medan dom renoverade.

Plantan är drygt 1 meter hög och består bara av en stam. Hela stammen hade dock vikt sig över krukkanten i värmen.

Hur får jag den bäst att återfå sin form? Bör jag binda upp den för att hålla den rak? Just nu står den lutad mot fönsterbrädan.

Läste att den inte gillar direkt sol (jag som har syd-sydväst läge) så funderar på om den skulle må bättre av att flytta in en bit i rummet?
kerstin z5-6
Stöd den lite så länge-de är tåliga plantor.Har du små barn var försiktig.Plantans mjölkiga saft ger fula brännsår på huden
Mizty78
Jag skulle ha skurit av halva, rotat den och planterat ihop dem för att få en tätare och snyggare planta! Då försvinner problemet med att den är ranglig.

I övrigt så är det aldrig fel att binda upp höga plantor på stöd i form av blompinnar eller liknande!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon