Full version: problem med pipranka
hatten
Min pipranka som jag planterade förra våren, drabbades både då och även nu i år av att de nya bladskotten helt plötsligt blir bruna och vissnar. Hela plantan vissnar inte, men man vill ju att piprankan ska bli större, vilket den ju inte blir när alla nya blad som så glatt spirade fram till en början uppenbarligen inte trivs. Vad är felet????
Gunilla T
Svårt att säga vad det är..ohyra?...torka? har du planterat piprankan vid ett träd? Vilket i så fall?
hatten
Nej den är planterad intill en husvägg, dock en rätt bra bit ifrån. Jag kan inte se någon ohyra på den. Det trista är att den började växa så fint, och så börjar topparna vissna helt plötsligt. Det hände vid exakt denna tiden på sommaren förra året också. Jag kan tillägga att den är ganska liten och ynklig än så länge, eftersom jag planterade den förra året. Kanske behöver den några år på nacken...
Gunilla T
Ja, pipranka behöver några år på sig för att sätta fart, tredje säsongen brukar den börja växa rejält men den skall inte få bruna blad, då är det något fel.

Växten föredrar en skuggigare miljö med fuktig och mullrik jord. Den är ju kraftigväxande och behöver kunna bre ut sina rötter för att producera en så stor planta. Nära husväggar brukar det ofta vara torrt. Vet inte hur nära den står och vilken jordförbättring du gjort i planteringsgropen men har den inte fått vare sig näring eller fukt så kan det vara problemet.
hatten
Nja, jag tror inte att det är det som är problemet. Den har både fått näring, och jorden känns rätt bra. Krafsar man lite är jorden lagom fuktig. Jag har en känsla av att det är lite som vid "vissnesjukan" hos storblommiga klematis. Finns någon liknande åkomma för pipranka tro? För övrigt är den är planterad i österläge, och det är full sol på den - som dock övergår till full skugga redan vid ett, två-tiden på dagen. Denna mängd sol borde den väl tåla? Kan den ha fått för mycket vatten? Jag har vattnat den en enda gång och då ganska rikligt. Tyvärr slog sedan vädret om bara några dagar efter det, och det regnade i några dygn. Det var sedan knappt en vecka efter det som de nya bladen började bli bruna och vissna. Det troligaste är att den har fått för mycket vatten. Det konstiga är dock att det står överallt att just pipranka gillar ganska fuktigt. Ingen annan växt jag har har reagerat så känsligt på samma mängd vatten. Jag kan också nämna att de större bladen är opåverkade. Det är bara alla nya skott och små nya blad som blir bruna och vissnar. Frågan kvarstår alltså...
Gunilla T
Jag lutar nog ändå åt att det är torkskador den har - samt att den står i för starkt solsken. Vad det än är så inte är det för mycket vatten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon