henrikj
Hej,
jag är nybörjare men vill gärna odla lite kryddor, helst basilika inomhus eller på balkong. Tyvärr har jag bara eftermiddagssol, alltså väst. Hur ska jag göra för att lyckas, är det bäst att ha dem inomhus i fönstret eller kanske i ett litet växthus på balkongen? Är det någon som har något tips på något som passar just under dessa förhållanden, antar att det mesta kräver sol hela dagen? Är det viktigt vad man väljer för jord? Jag blir mycket glad för alla tips!
/Henrik
Åsa, mälardalen zon 2
Du har valt absolut rätt krydda, basilika brukar gå utmärkt att odla både ute och inne och den behöver inte stå i soligaste läget. Det den dock vill ha är temperaturer över +12-15C den avskyr kyla. De finns en massa kul sorter basilika titta vad som finns hos ex. runåbergs http://www.runabergsfroer.se/html/index.htm och Impecta http://www.impecta.se/

Själv föredrar jag att så i stora krukor jag fyller 10-12cm krukor till 3/4 delar med vanlig krukväxtjord sedan fyller jag på såjord den sista översta delen i krukan. Vattnar och sedan strör ut lite frön 3-7 plantor per kruka (beroende på sort) brukar vara lagom. Basilikafrön är ljusgroende (fast de gror även bra om man skulle täckt dem lite) så man måste inte täcka fröna. Sätt plastpåse över och ställ krukan ljust men ej i gassande sol. Ganska snart ser man groddar komma ut från fröna.

Även koriander tycker jag brukar gå bra att odla inomhus.

Både koriande och basilika bör dock sås i omgångar de brukar inte hålla sig snygga i all evighet.
MadeleineB
Hej henrikj!
Jag håller med Åsa, det brukar gå bra att odla basilika inne och kanske ute på balkong. Men ännu är det absolut för tidigt att ställa ut någon basilika på balkong! Den är mycket känslig för låga temperaturer och bör ALDRIG ha lägre än +10. Så vänta med att sätta ut den.
Däremot är det perfekt att så den nu, eftersom basilika är långsamgroende och det kan ta ett bra tag, innan du har den uppe.