henrikj
Hej,
jag är nybörjare men vill gärna odla lite kryddor, helst basilika inomhus eller på balkong. Tyvärr har jag bara eftermiddagssol, alltså väst. Hur ska jag göra för att lyckas, är det bäst att ha dem inomhus i fönstret eller kanske i ett litet växthus på balkongen? Är det någon som har något tips på något som passar just under dessa förhållanden, antar att det mesta kräver sol hela dagen? Är det viktigt vad man väljer för jord? Jag blir mycket glad för alla tips!
/Henrik
Åsa, mälardalen zon 2
Du har valt absolut rätt krydda, basilika brukar gå utmärkt att odla både ute och inne och den behöver inte stå i soligaste läget. Det den dock vill ha är temperaturer över +12-15C den avskyr kyla. De finns en massa kul sorter basilika titta vad som finns hos ex. runåbergs http://www.runabergsfroer.se/html/index.htm och Impecta http://www.impecta.se/

Själv föredrar jag att så i stora krukor jag fyller 10-12cm krukor till 3/4 delar med vanlig krukväxtjord sedan fyller jag på såjord den sista översta delen i krukan. Vattnar och sedan strör ut lite frön 3-7 plantor per kruka (beroende på sort) brukar vara lagom. Basilikafrön är ljusgroende (fast de gror även bra om man skulle täckt dem lite) så man måste inte täcka fröna. Sätt plastpåse över och ställ krukan ljust men ej i gassande sol. Ganska snart ser man groddar komma ut från fröna.

Även koriander tycker jag brukar gå bra att odla inomhus.

Både koriande och basilika bör dock sås i omgångar de brukar inte hålla sig snygga i all evighet.
MadeleineB
Hej henrikj!
Jag håller med Åsa, det brukar gå bra att odla basilika inne och kanske ute på balkong. Men ännu är det absolut för tidigt att ställa ut någon basilika på balkong! Den är mycket känslig för låga temperaturer och bör ALDRIG ha lägre än +10. Så vänta med att sätta ut den.
Däremot är det perfekt att så den nu, eftersom basilika är långsamgroende och det kan ta ett bra tag, innan du har den uppe.
Jag odlar alltid all min basilika inomhus, jag tycker att den blir absolut bäst inne. Dessutom blir bladen inte så uppätna som de blir ute. Men vill du odla mycket, så kan du mycket väl ha en del ute också och pröva dig fram.
Det går mycket bra att hålla en basilikaplanta fin under åratal, men då måste du toppa den flitigt, annars kan den bli risig och inte se så fin ut. Nere i länderna kring Medelhavet brukar man ha basilika i kruka år från år och de är jättefina. Men det är förstås viktigt att man hela tiden använder av den, annars grenar den inte ut sig utan blir hög, ranglig och ful i bladen.
Hälsningar
MadeleineB
MadeleineB
En sak till, henrikj:
Det är jättelätt att odla tex timjan, oregano, mejram och en hel rad andra kryddörter. Många kan man göra trevliga samplanteringar med, tex timjan och någon eller några till.
Så begränsa dig inte till enbart basilika, många av de andra är väl så goda, vackra och ofta mer lättodlade än basilika.
Hälsningar
MadeleineB
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon