|
Full version: Resa till Prag
Maggan H
01-06-2011, 21:14
Ska bila till Berlin i juli och vidare till Prag, undrar om man kan äta och handla med euro där också? Eller måste vi växla till koruna? Någon som vet?
VitaFingrar
01-06-2011, 21:56
Google säger: växla. För enkelhetens skull. De flesta ställen tar säkert euro, men kanske inte alla. Synd att missa något för att du inte har rätt valuta på dig.
Huggorm
01-06-2011, 22:13
Visakortet är universalt
CITAT (Huggorm @ 01-06-2011, 23:13)  Visakortet är universalt  Förutom i Berlin, där är det bäst att ha kontanter (vis av erfarenheten).
Åsa, mälardalen zon 2
02-06-2011, 06:42
Vanliga kort som typ visa, mastercard och liknande funkar dåligt på många håll i holland med
Maggan H
02-06-2011, 18:42
Okej, har Visa men ska växla in euro och tar en del koruna också då. Kan ju handla med euron där det går
Whiskuchi
02-06-2011, 19:47
Visa-kortet funkade fint i Prag när jag var där 2006
malcolm
03-06-2011, 05:36
Resecheckar är väl ändå det bästa och så kan man växla till sig landets valuta på plats.
Åsa, mälardalen zon 2
03-06-2011, 05:44
Som jag förstår det är väl resecheckar ganska ovanligt numera + det är inte alltid lätt numera att hitta ställen där man kan lösa in dem men det kanske är fel? Funkar de fortfarande?
(tips får man eurosedlar kvar efter semestern funkar de att handla för på systembolaget)
Aqvakul
03-06-2011, 06:22
Nej, resecheckar används inte längre...
Jag föreslår att du bara växlar in lite euro och koruna. Det mesta går att handla med kort och behöver du mer cash, så finns det gott om uttagsautomater både i Berlin och Prag..
Elisabeth-Västkustkolonisten
03-06-2011, 07:03
Landets valuta skall man alltid ha med sig.
I Tyskland går visa kortet bra även om dom mest använder EC kortet.
Växlar man hos Forex så kann man ja växlar tillbaka utan kostnad efter resan. Men spar kvittot
CITAT (Aqvakul @ 03-06-2011, 07:22)  Nej, resecheckar används inte längre...
Jag föreslår att du bara växlar in lite euro och koruna. Det mesta går att handla med kort och behöver du mer cash, så finns det gott om uttagsautomater både i Berlin och Prag.. Min fetmarkering. I vanlig ordning tog jag med mig ICA-kortet (VISA) med kredit. Stoppade till och med pengar in på fakturakontot. Automaten i Berlin talade om att kortet inte hade pengar! Det hela löstes med att min syster stoppade in pengar på mitt konto med Visakort kopplad och därifrån fick jag ut pengar. Om den lösningen inte fungerat eller vi haft det andra kortet med, det fanns ju inga pengar på det, hade jag ock maken tillbringat två dagar i Berlin med 50 euro på fickan. Detta var i höstas.
Aqvakul
03-06-2011, 12:39
CITAT (Anma @ 03-06-2011, 10:07)  Min fetmarkering. I vanlig ordning tog jag med mig ICA-kortet (VISA) med kredit. Stoppade till och med pengar in på fakturakontot. Automaten i Berlin talade om att kortet inte hade pengar! Det hela löstes med att min syster stoppade in pengar på mitt konto med Visakort kopplad och därifrån fick jag ut pengar. Om den lösningen inte fungerat eller vi haft det andra kortet med, det fanns ju inga pengar på det, hade jag ock maken tillbringat två dagar i Berlin med 50 euro på fickan. Detta var i höstas. Det måste varit något specifikt fel på just det kortet... Jag har varit i Berlin många gånger och aldrig haft problem med vare sig VISA eller MC...
CITAT (Aqvakul @ 03-06-2011, 13:39)  Det måste varit något specifikt fel på just det kortet... Jag har varit i Berlin många gånger och aldrig haft problem med vare sig VISA eller MC... Precis samma kort (ICA-banken) fungerar överallt annars, till exempel i London för ett par dagar sedan. Men mitt vanliga bankkort med visa (Swedbank) fungerade i Berlin.
Aqvakul
04-06-2011, 17:42
OK - ett kort fungerade inte i en automat i Berlin. Betyder det att inte kort fungerar i Berlin?
Överbölingen
04-06-2011, 21:02
Euro fanns inte när jag var i Prag. Studentklassen (96) jag åkte med hade fantastiska dagar i den vackra staden. Och billigt var det. Språk funkade skapligt. Dålig tyska, halvdan engelska och italienskt vevande med armarna så gick allt bra. Visa funkade utmärkt då. Men lämna aldrig kortet!
CITAT (Aqvakul @ 04-06-2011, 18:42)  OK - ett kort fungerade inte i en automat i Berlin. Betyder det att inte kort fungerar i Berlin? Nä Det har jag faktiskt inte sagt. Dessutom var det inte bara en automat som kortet inte fungerade i, nog för att jag är blond men...  Så jag omformulerar. Om du ska resa till Berlin, lita inte på att ditt kort som fungerar överallt annars fungerar där. Många butiker tar inte kort och det är bra att gardera sig med kontanter, eller åtminstone flera olika kort. Men lita inte på att alla butiker tar kort. Många butiker och restauranger i Berlin gör det inte. Vis av erfarenheten.
Aqvakul
05-06-2011, 17:17
CITAT (Anma @ 05-06-2011, 18:09)  Nä Det har jag faktiskt inte sagt. Dessutom var det inte bara en automat som kortet inte fungerade i, nog för att jag är blond men...  Så jag omformulerar. Om du ska resa till Berlin, lita inte på att ditt kort som fungerar överallt annars fungerar där. Många butiker tar inte kort och det är bra att gardera sig med kontanter, eller åtminstone flera olika kort. Men lita inte på att alla butiker tar kort. Många butiker och restauranger i Berlin gör det inte. Vis av erfarenheten. Minns nu från en annan tråd att ni allmänt var missnöjda med Berlin. Synd på en så trevlig stad! För att återgå till TS fråga så är man tämligen helgarderad i såväl Berlin som Prag om man tar med sig ett kort var och lite kontanter.
CITAT (Aqvakul @ 05-06-2011, 18:17)  Minns nu från en annan tråd att ni allmänt var missnöjda med Berlin. Synd på en så trevlig stad! För att återgå till TS fråga så är man tämligen helgarderad i såväl Berlin som Prag om man tar med sig ett kort var och lite kontanter. Ja, men det var inte detta som var orsaken till att jag inte var så förtjust i den staden. Alla kan inte älska allt.  Nu roade jag mig med att googla "betala med kort i berlin". Svaren visar tydligt att jag inte är ensam med den erfarenheten som vi har med korten. Cash is King in Deutchland. Förresten, pappa köpte husvagn i Tysklad på väg hem från Spanien, kort dög inte, så han fick snällt åka till Sverige och hämta ut pengarna i kontanter. (90.000kr). En nätt omväg på så där 80-100 mil. Detta var i April i år. Så till TS. Mitt råd kvarstår. Ha med kontanter till Berlin. Och flera olika kort.
Aqvakul
05-06-2011, 17:33
Okey, då har jag väl haft tur de nästan tio gånger jag varit där. Jag har aldrig påstått att alla tar kort i Berlin, Sverige ligger i en klass för sig i det avseendet, men det finns gott om uttagsautmater. Det är inte så smart att springa omkring med många tusen kronor i kontanter. Sen skulle jag inte gå in på en restaurang utan cash någonstans, utan att först kolla att de tar kort..
Åker förresten till Prag i slutet på månaden och rapporterar gärna ev. betalningsbekymmer..
Maggan H
05-06-2011, 20:31
Olika erfarenheter alltså och det var det jag frågade efter, tack ska ni ha, det blir både kort och kontanter i två valutor!
Återkom gärna Aqva med både tips och sevärdheter i Prag! Och Berlin också, för den delen!
Kanske tar du en tripp till Tosteberga också i morgon, då kan vi ses IRL!
mamamaggan
05-06-2011, 22:34
Var i Prag för ett par år sedan men kommer tyvärr inte ihåg vilken valuta vi använde.
Det vi kollade på var Karlsbron såklart , slottsområdet , gamla stan , astronomiska uret och så tog vi en båttur till botaniska trädgården.Från båten såg man en massa vackra gamla hus som höll på att renoveras.
Första kvällen var vi på ett vattenspel i något som väl kan kallas Folkets Park , jättefint.
Vi hade sådan tur att min kompis hade en kontakt som visade oss runt , det var hon som kom upp med båtturen.
Vi åkte också till ett slott inte så långt från Prag där tydligen Prins Franz Ferdinand av Österrike hade bott. De hade en fin park och även lite växthus med bl a exotiska växter.
Kommer tyvärr inte ihåg vad slottet heter , har googlat men hittar det inte.
Du kommer att få en fin upplevelse , Prag är fantastiskt .
Huggorm
06-06-2011, 13:45
Såg du till några bohemer då?
Aqvakul
06-06-2011, 14:28
CITAT (Huggorm @ 06-06-2011, 14:45)  Såg du till några bohemer då? Massor, troligen..
Aqvakul
06-06-2011, 15:22
CITAT (Maggan H @ 05-06-2011, 21:31)  Kanske tar du en tripp till Tosteberga också i morgon, då kan vi ses IRL! Hustrun föreslog fika på Humletorkan, vilket jag inte kunde mottstå.. så inget Tosteberga ängar...
Maggan H
06-06-2011, 18:29
CITAT (Aqvakul @ 06-06-2011, 16:22)  Hustrun föreslog fika på Humletorkan, vilket jag inte kunde mottstå.. så inget Tosteberga ängar... Synd, det var en trevlig dag i Tosteberga! Dock inte på ängarna utan i byn.
mamamaggan
06-06-2011, 23:11
CITAT (Huggorm @ 06-06-2011, 14:45)  Såg du till några bohemer då? Beror ju på i vilken mening du menar ? Invånare i Böhmen såg jag förmodligen men också den andra sortens bohemer såg jag nog ett antal av. Vår " guide " berättade mycket ingående om hur det hade varit innan frigörelsen . Hon var lärare och för att få behålla sitt jobb så var man tvungen att spela med i spelet. Att kunna handla en speciell sak , hon berättade om frottéhanddukar , så måste man ta ledigt från jobbet , vara på plats tidigt på morgonen och vara beredd på att köa i timmar. När man kom fram så fick man köpa ett antal handdukar som var relevant för familjens storlek. Sådana handdukar fanns bara en viss dag och det gällde att lyssna på " skvallret " för att få veta när de skulle finnas .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|