Full version: Gammal kattherre
mojan
Ha en gammal kattherre, 16 år.
Han är pigg, är ute, äter bra, fin i pälsen, gott hull osv. Han äter två sorters torrfoder, en specialsort för han hade tandsten och ett annat för seniorer.
Han var hos veterinären i vintras för öronskabb och hon tyckte att han såg pigg och fin ut.

Min undran: Han dricker mycket och kissar mycket numera. Jag vet att gamla katter kan få njurbesvär. Han är som sagt pigg men är det något jag ska tänka på?

PS Jag vet att det finns veterinärer, ville bara höra era åsikter.
GrönAnna
Härligt med gamla pigga katter, har själv en kattdam på 17 år nu. Men katter är ju dessvärre också experter på att dölja smärta och dåligt mående in i det längsta. Min erfarenhet är att just ökad törst och mer kissande är ett viktigt varningstecken, och en signal att snabbt kolla upp detta hos veterinär. Det finns särskilt njurfoder för seniorer med nedsatt funktion, jag hade en gamling som fick två bonusår med hjälp av det. När njurarna börjar lägga av kan det annars gå ruskigt fort utför och det är väldigt plågsamt för katten:(
Motti
Tycker du ska ta din katt till en veterinär i den åldern han är .Katter är från begynelsen ökendjur och dricker som mest en halv deciliter om dagen.Om din katt dricker mer och kissar mer så har han säkert njurproblem och då är inte ett torrfoder det bästa allternativet ,då annser jag att han ska äta blötfoder.Men jag tycker du ska ta han till en Veterinär för rådgivning och provtagning så de kan kolla upp njurarna då får han en chans att må bra sista åren:).
Gåsis
Jag vet inte hur det är för katter, men människor med obehandlad diabetes dricker och kissar mycket. Har man njurproblem kissar man oftast lite. Veterinärrådet låter klokt. Lycka till med herrn, har en sån själv som är mattes bästa.
mojan
Tack för era synpunkter!
Jag ska ringa djurdoktorn på måndag. Har informerat kissen och han sa Ok.
Whiskuchi
Ja, ökad törst kan vara tecken på njurproblem. Passa på att kolla upp levervärdena och sköldkörteln samtidigt, om de ändå ska dra blod.
Meriona
Motti var kan man läsa att katter ursprungligen är ökendjur, har aldrig hört det förut? unsure.gif

Mojan, jag hoppas att din katt kan få hjälp, jag ska hålla tummarna! tummenupp.gif
Fix
Katter = Öken djur i från begynnelsen - JA och Jo men ? ja men o.s.v ??... KATTER åt inte torrfoder och ENBART torrfoder, som våra tamkatter i "stan" oftast gör...
Enbart Torrfoder KRÄVER att katten dricker MYCKET mer vatten för att normalisera tillvaron i dess inre...
= klart njurarna pajjar om de inte dricker tillräckligt!
Både dricker katten mycket och kissar mycket skulle jag misstänka diabetes.... Ring doktorn!! :-/
Alla mina katter har haft det TRÖGT på lådan ibland eller som ofttast... Torrfoder? Ja tyvärr b.la av praktiska skäl (bra näringsinehåll) våra katter har alltid fått både torr och blöt mat.... (dock inga råttor hit in tills i lägenheten)
MEN Katter ska väl ta råttor....
i alla fall: katter är sååå trevliga djur att vi VILL ha dem med oss i VÅRA liv även om de inte mår BRA av torrfoder o.s.v...... (enl mig)

Men du Mojan! jag vet inte ju inte alls hur du matar Din katt!!
Kände bara lite "åter till baka till det naturliga" för våra katt stackare!
Har man en katt är det en kär vän!!
kluringen
Mojan

Se till att de gör en total blodbild inklusive test för diabetes. Både njurproblem och diabetes är vanliga kattsjukdomar. Specialdiet eller insulin kan ge dig och katten några extra fina år tillsammans.

Vet du om han kissar stora mängder eller om han bara kissar ofta därför att han inte kan? Kan vara svårt att avgöra om det är en utekatt. Inte ovanligt att hankatter får förträngning i urinröret. Är det urinförträngning är det brottom. Katten dör om man inte gör någonting men blir som ny efter behandling.

mojan
Tack för ert engagemang.

Han började göra alla behov på lådan i vintras. Vem vill sitta i djup snö..?
Tror inte att han har svårt att kissa-klumparna är riktigt stora i lådan det är därför jag ser att han kissar mycket.

Har också funderat på diabetes. Jag vill inte börja ge honom insulin, han är ju en katt! Men jag vill ju inte att han ska lida, han är ju en medlem i hushållet. Dagens I-landsproblem...

Vår veterinär är mycket omsorgsfull så jag tror hon tar mig och kisse på största allvar. Jag ska komma ihåg att be henne kolla de prover ni föreslår.

Han fick blöt mat förr. Då drack han inte alls men då innehöll maten all vätska. Då pratade alla om att de bara skulle ha torrfoder så då gick jag jag över till det. Visst är det mera bekvämt med torrfoder-den blöta maten luktar urk. Men torrfoder har ju ingen vidare god doft heller.
En liten mus eller småfågel slinker ner också...
kluringen
Diabetes är lättare att behandla än njurproblem. En liten spruta dagligen i nackskinnet. Hoppas att din veterinär kan övertala dig att behandla katten om han har diabetes. Insulinet får katten att må bra utöver att du kan förlänga livet på honom.

Njurdieten kan vara knepigare att hantera. KD som det förmodligen blir fråga om är inte lika gott som andra foder som katten är van vid. Katter brukar ha mycket bestämda åsikter om vad de vill äta, så räkna med lite maktkamp och tänk på att det är för kattens bästa. Katter är världsmästare på att kunna ge sina ägare dåligt samvete när de inte får som de vill och jag vet hur svårt det är att stå emot.

Torrfoderdiskussionen avstår jag ifrån. Som med allt annat så finns det utmärkta och usla produkter, både torrt och mjukt. Oavsett vad vi ger våra husdjur att äta är det inget av det som finns i naturen. Lycka till!

kerstin z5-6
Har en kattmed njurstensproblem, efter tre år med njurfoder mår han bättre o får numera endast mjuk mat av god kvalite sant 2,5 mg cortison varannan dag
han är 18 år gammal
Whiskuchi
Många diabeteskatter kan slippa insulin om de slutar äta kolhydrathaltiga foder och övergår till bra blötmat eller BARF.
Fix
Jag håller med: "Många diabeteskatter kan slippa insulin om de slutar äta kolhydrathaltiga foder och övergår till bra blötmat eller BARF."

Snacka om engagemang!! HA ha!
Men de kan ju inte prata för sig själva våra kära små "hår bollar" .-) och vi vill dem såååå väl!!!

Det är "bara" en katt, MEN hu så jobbigt det är med SVÅRA beslut............
Fix
Jag håller med: "Många diabeteskatter kan slippa insulin om de slutar äta kolhydrathaltiga foder och övergår till bra blötmat eller BARF."

Snacka om engagemang!! HA ha!
Men de kan ju inte prata för sig själva våra kära små "hår bollar" .-) och vi vill dem såååå väl!!!

Det är "bara" en katt, MEN hu så jobbigt det är med SVÅRA beslut...........
kerstin z5-6
? Du raljerar men för mej är det faktiskt betydelsefullt
Fix
VEM är det DU tycker raljerar?

Jag tror ämnet är intressant samt antagligen känsligt för många. Våra kära husdjur är känsligt ämne när det kommer till sjukdom och "sämer odds" därför ?? Jag tror jag ingen raljerar, utan snarare skriver och handlar efter vad som fungerar bäst för denne just NU. Våra verkligheter ser olika ut, vi diskuterar ju endast här - MEN??
Jag vill definitivt icke uppfattas som raljerande!
Min förhoppning är att - Vi må leva och ha det gott tillsammans med våra djur!
//Fix
mojan
Jag, som startade tråden, tar inte illa upp.

Han ÄR ett djur och hans liv ska vara ett djurliv. (Även om det blir en lyxvariant när man är husdjur.)
MEN han är också liten men betydelsefull medlem av vårt hem och liv sen 16 år.

Finns det behandling som gör hans återstående dagar bättre så ska han få det. Särskild diet-javisst, om det behövs. Vi har haft våra kamper om maskmedel, öronmedicin osv så det ska jag nog kunna "tvinga" i honom.
Insulin känns trist, ska fråga vet om specialfoder/blöt mat om det kan vara alternativ.
Gränsen går vid dialys och njurtransplantation...

Jag vet ju inte ens om han verkligen ÄR sjuk.
kluringen
CITAT (mojan @ 04-06-2011, 14:40) *
Jag vet ju inte ens om han verkligen ÄR sjuk.

Det har du rätt i Mojan! Ökad törst och urin måste inte nödvändigtvis tyda på allvarlig sjukdom. Sen, när du förr eller senare står inför det svåra beslutet (jag har varit med några gånger och vet hur svårt det är) ska du följa din egen övertygelse. Var man ska sätta gränsen kan du bara avgöra själv. Min gräns går vid långvariga behandlingar med oviss utgång som är plågsamt för djuret.

Låt oss hålla tummarna för din kisse tills veterinären har sagt sitt. Hoppas att du upprätthåller tråden och berättar hur det går.

mojan
Tack, kluringen.
Jag hoppas, när den dagen kommer, att jag sansat kan se till hans bästa och inte mitt (och familjens).
Visst ska jag berätta om besöket hos djurdoktorn sen.
Myosotis
CITAT (mojan @ 04-06-2011, 19:40) *
Visst ska jag berätta om besöket hos djurdoktorn sen.

Ja, det får du göra. Man undrar ju. Hoppas han får leva och vara frisk i många år till!
mojan
På torsdag ska vi till doktorn.
Vi skulle ha med ett urinprov! whist.gif
Vet.assistenten berättade noga hur jag skulle göra. Det här ska bli intressant, katten ska kissa i opoppade popcorn... crazy.gif

Återkommer efter besöket.
GrönAnna
Håller tummar och tassar att det går bra hos veterinären och att det inte är något allvarligt fel på kissen!
Solstorm
CITAT (Whiskuchi @ 03-06-2011, 21:15) *
Många diabeteskatter kan slippa insulin om de slutar äta kolhydrathaltiga foder och övergår till bra blötmat eller BARF.

Stämmer precis!

Kattmat är en miljardindustri och det läggs ned enorma summor pengar på marknadsföring. Vad som felaktigt räknas som högkvalitativa foder är de som säljs dyrt hos veterinärer och i zooaffärer. De är gjorda på säd som processats framlänges och baklänges, (mycket energikrävande och mycket sämre för miljön än slaktavfall) med tillsatser av de ämnen som saknas för katten och med smakämnen eftersom det knappast är ingredienser som lockar katten. Kolhydratinnehållet är åt helskotta för högt för rovdjur.

Bästa maten är rått kött men då får man plugga på lite så att det blir rätt balans mellan de olika styckningsdelarna. Hjärta är något bland det bästa man kan ge dem, innehåller det livsnödvändiga taurinet för dem. RÅA köttben är bra för tänderna, OBS inte kokta, de splittras och kan skada katten.

Näst bästa maten är burkmat som består av endast kött. Fantastiskt för det finns flera olika sorter att välja på bl a mjau, icas eget märke mm, kan köpas i vanlig mataffär och den bästa kattmaten är bland de billigare sorterna. För tändernas skull köper man råa frysta kycklingvingar. Vi människor ska akta oss för rå kyckling men katten klarar det utmärkt. OBS! De måste ges råa! Vildkatter som lever på möss och fåglar har inga problem med tandsten och tandsjukdomen FORL, den finns bara hos tamkatter.

Tyvärr så har de stora kattmatsfabrikanterna lyckats alltför bra i sin marknadsföring så att vi ska betala mycket och ha dåligt samvete om vi inte köper det foder som det görs mest reklam för.

En skrämmande tanke som slagit mig är: Håller vi på med urvalsavel genom att välja bort katter från avel som blir dåliga av royal canin och andra stora torrfodermärken?
Whiskuchi
CITAT (Solstorm @ 08-06-2011, 11:47) *
Vildkatter som lever på möss och fåglar har inga problem med tandsten och tandsjukdomen FORL, den finns bara hos tamkatter.

Jag håller med om ditt inlägg förutom denna biten - FORL förekommer hos alla kattdjur, även t.ex. vilda lejon och tigrar. Man vet inte riktigt vad som orsakar sjukdomen.
mojan
Hej alla! Nu har vi varit hos djurdoktorn.

Hon tog upp noggrann anamnes (sjukhistoria), undersökte hela katten (mun, leder, rygg, mage, hjärta/lungor, kollade vikt osv.)

Hon lutade mest åt njurproblem, inte diabetes. Eftersom han både dricker och kissar mycket verkar han ha svårt att koncentrera urinen.

Han var lite intorkad och fick droppinjektion NaCl när vi var där.

Blodprov togs för att kolla funktion hos njurar, lever och sköldkörtel, blodsocker (fast det hette något annat för djur, det visade mer nivån under längre tid) och lite vanliga rutinprover. Svar nästa vecka.

Vi skulle se till att han fick i sig vätska (kolla hudveck på huvudet för ev intorkning), hellere burkmat för det innehåller mer vätska (vi "fick" 2 burkar mat som var snällt mot njurarna). Han gillar fil och grädde och verkar tåla det så det kunde vi ge utblandad med vatten.

När vi kom hem blandade jag vatten, fil och den nya burkmaten och det var mums-mums. Nu ligger han på golvet bredvid mig och pustar ut.
Solstorm
CITAT (Whiskuchi @ 08-06-2011, 16:37) *
Jag håller med om ditt inlägg förutom denna biten - FORL förekommer hos alla kattdjur, även t.ex. vilda lejon och tigrar. Man vet inte riktigt vad som orsakar sjukdomen.

Det kände jag inte till. Royal canins egen veterinär berättade att sjukdomen inte finns hos vildkatter. Eftersom det pratar emot den egna produkten som de säljer så trodde jag att det stämde.

Tur att det inte var diabetes mojan!
GrönAnna
Vad bra att han fick en ordentlig genomgång hos vet, mojan! När min förra katt fick nedsatt njurfunktion, så fick han just speciellt blötfoder som funkade finfint. Han tyckte dessutom att det var gott, så det var ingen besvärlig "behandling" på något sätt, om än något dyr. Hoppas proverna visar att det hjälper och räcker med njurfodret för att reglera besvären, så du slipper oroa dig för din kattherre, vi vill ju att våra kattseniorer ska må bra på ålderns höst!
Motti
Ett gott råd !ge han blötfoder rå köttfärs istället för torrfoder så kommer han att må mycket bättre .Katter är som andra kattdjur som lejon geparder leoparder ökenlo osv ett ökendjur köttätare och är genetiskt inställda på att dricka lite på grund av att de lever i områden med lite vatten därför ska vi undvika att ge dom torrfoder.Jag vet en tjej som föder upp Rexkatter enbart på Barf och tar hem priser på sin kattavel,jag vet dom som haft katter med svåra njurstensproblem som övergått till Barf och blötfoder och blivit av helt med katternas njurstensproblem .Torrfoder är rent komersielt och de som tillverkar det tjänar stora pengar på det för att vi tycker det är "smidigt"att bära hem bla.Ställer samma fråga här som jag fick en gång :varför matar de inte sina kattdjur vargar och andra rovdjur med torrfoder på Kålmården ?visst tål det att tänka på;)Har en tolvårig kastrerad han katt (utekatt) som aldrig en dag varit sjuk han är uppvuxen på blötfoder möss köttfärs,han har tillgång till torrfoder men äter det sällan eller aldrig .För att få katten att dricka mer !ha aldrig vattenskålen bredvid maten ,den ska stå en bra bit ifrån ha gärna flera utplaserade ,kattdjur äter aldrig vid "vattenhålet" .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon