Anna-Karin C
Ajaj.. var på blomsterlandet idag för att köpa en droppslang till min nyplanterade häck. Då fick jag se att de hade halva priset på barrotade rosor Farligt farligt,,, så ett par stycken bara trillade ner i min vagn. whistling.gif

Skotten ser inte så jättebra ut. Bleka och röda. En del långa. sad.gif Så hur ska jag göra nu? Ska de långa skotten klippas ner? Brukar ni klippa ner rosen innan ni planterar? Det står på påsen att man ska klippa av en hel del i toppen och kapa av rötterna oxå.

Nu har jag först satt rosorna i en hink vatten o sen klippt rötterna litegranna och planterat dem i varsin kruka. Tänkte att de kanske får stå där någon dag/ vecka tills jag bestämt mig för vart de ska få bo. Jag har inte planterat dem så djupt i krukorna som de ska planteras senare.

Tips?
Anna-Karin
kerstin z5-6
Smart val-krukodla dem ett tag så ser du vilka som tar sig + att de får en chans att bilda sugrötter -tunna vita trådar från de grova rötterna
Undvik def klippning av rotdelen när du planterar det fyller ingen funktion.
Huruvida de ska klippas ner beror ju på ros slag när det gäller det ovanjordiska.
Min erf är att detta sköter rosen om själv.Vissa grenar torkar in upptill och ska då snaggas av lite.
Du behöver säkert en hel del upptill sen, eftersom de ska ner 10 -15 cm från ympstället räknat
Anna-Karin C
Det låter ju bra det. De får lite extra kärlek och omvårdnad i kruka och så får jag se hur de tar sig. Kanske det bleka börjar skifta lite smått i grönt så småningom. Rosorna det gäller är:
2 st Sympathie (Har lite längre bleka skott)
2 st the fairy (Har många många små lovande skott)
1 st ingrid bergman
kerstin z5-6
Ja ljuset gör dem gröna, skulle något blekt skott torka in så kommer nya.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon