henrikj
22-02-2004, 17:46
Hej,
jag är nybörjare men vill gärna odla lite kryddor, helst basilika inomhus eller på balkong. Tyvärr har jag bara eftermiddagssol, alltså väst. Hur ska jag göra för att lyckas, är det bäst att ha dem inomhus i fönstret eller kanske i ett litet växthus på balkongen? Är det någon som har något tips på något som passar just under dessa förhållanden, antar att det mesta kräver sol hela dagen? Är det viktigt vad man väljer för jord? Jag blir mycket glad för alla tips!
/Henrik
MRLINDELL
22-02-2004, 19:08
Är du från Gysinge trakten?
basilika går utmärkt att odla inomhus i fönstret. Tänk på att basilika inte tycker om när det är för kallt, så ett växthus på balkongen blir bra.
MRLINDELL
22-02-2004, 19:32
En liten kryddodling är inte helt fel, smakerna hemma blir helt annorlunda. Det värsta är katten som ligger och badar bland mina kryddor.
andreas i uppsala
22-02-2004, 21:02
Hos mig är det hundarna som ligger och solbadar i kryddträdgården.
Basilika behöver inte alls ha något växthus över sig för att växa bra. Hos mig behövs inget växthus eller något liknande. Det är bara att kasta ner lite frön i backen någon gång i mars/april.Till augusti har dem vuxit sig stora och fina(finare än köpta plantor)
Det värsta är ju att de endast är ettåriga i sverige liksom i italien(möjligen tvåårig där)
henrikj
23-02-2004, 12:15
Hej och tack för bra tips!
En sak jag fortfarande undrar är om det kommer fungera med min eftermiddagssol, man läser ju överallt att det krävs så mycket sol, kommer det att räcka med min sol som kommer efter ca 13-14? Växer det bättre ju större kruka man har, eller finns det nåt bra riktmått?
För dig som undrade om jag bodde i Gysinge så gör jag inte det.
Mvh
Henrik
Åsa, mälardalen zon 2
23-02-2004, 12:36
Läs mitt svar som jag gav på samma fråga som ställts i kryddväxtforumet där hittar du svar om ljuset:
http://www.odla.nu/forums/index.php?act=ST...03f4cc80758c987