Natur liv
Jag har en gammal syrenbers som jag vill frscha upp. Det ser ut som om marknivn har stigit under syrenerna, stammar och rtter syns tydligt och sittplatsen i mitten ser frsjunken ut. Kan jag fylla p jord p rtterna/stammarna eller tar de skada av det? Om det r fungerar tnkte jag hja marknivn under plattorna och f en frhjd sittgrupp.

Ett par grenar har fallit och de vxer vidare nd. Det ser fint ut s jag funderar p att stta fast grenarna och genom det f bersn till att utmynna i en syrenhck. Hur kan jag stta fast dem? Finns det mjlighet fr syren att bilda rtter om stammen nr jorden?

Jag tar grna emot andra tips om syren, beskring och s.
Bassam
Hej

Du kan lgga mera jord som blandad med kompost.

H:Bassam
Ezereht
Syrenerna har skert "tit upp" jorden under sittplatsen. S jag skulle tro den sjunkit och sjlva buskarna r kvar p samma niv som dom var frut. Du kan fylla p jord i mitten, och litegrann runt buskarna, men jag skulle inte lgga p jttemycket runt buskarna, kanske 1dm eller s. Hur mycket du kan hja i mitten beror lite p hur det ser ut p buskarnas andra sida, r det grsmatta dr? Du pratade om plattor ocks, d kommer det inte s myckt vatten till buskarna just dr s d blir det nnu viktigare med hur det ser ut p "utsidan" av buskarna.

Sen beskrning, syrener r vldigt hrdiga s man kan nstan inte ha ihjl dem. Men bst r att beskra just efter blomningen, annars skr man bort blomanlagen och fr inga blommor den sommaren. ven om man beskr just efter blomningen kan man tappa ett rs blommor fr att trdet stter kraft till tillvxt.

Vidare om sticklingar. Jag har tagit grenar som gtt av, ca 1cm i diameter, ansat lite nedtill och stuckit ner dom i jorden p vrkanten och dom har rotat sig. Dom fr inte torka ut helt frn dom har rtter. Det gller dock "vanlig" syren, om det r ngon delvariant kanske det r svrare.

Jag vet att ngon sa om vinbr frut att man kunde bja ner en gren, skrapa bort lite bark i en liten flck och hlla den nere i jorden med en sten och lta "toppen" sticka upp ovan jord och s rotade den sig. Kanske kan man gra ngot sdant med dina grenar, jag vet inte.
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon