Natur liv
Jag har en gammal syrenberså som jag vill fräscha upp. Det ser ut som om marknivån har stigit under syrenerna, stammar och rötter syns tydligt och sittplatsen i mitten ser försjunken ut. Kan jag fylla på jord på rötterna/stammarna eller tar de skada av det? Om det är fungerar tänkte jag höja marknivån under plattorna och få en förhöjd sittgrupp.

Ett par grenar har fallit och de växer vidare ändå. Det ser fint ut så jag funderar på att sätta fast grenarna och genom det få bersån till att utmynna i en syrenhäck. Hur kan jag sätta fast dem? Finns det möjlighet för syren att bilda rötter om stammen når jorden?

Jag tar gärna emot andra tips om syren, beskäring och så.
Bassam
Hej

Du kan lägga mera jord som blandad med kompost.

H:Bassam
Ezereht
Syrenerna har säkert "ätit upp" jorden under sittplatsen. Så jag skulle tro den sjunkit och själva buskarna är kvar på samma nivå som dom var förut. Du kan fylla på jord i mitten, och litegrann runt buskarna, men jag skulle inte lägga på jättemycket runt buskarna, kanske 1dm eller så. Hur mycket du kan höja i mitten beror lite på hur det ser ut på buskarnas andra sida, är det gräsmatta där? Du pratade om plattor också, då kommer det inte så myckt vatten till buskarna just där så då blir det ännu viktigare med hur det ser ut på "utsidan" av buskarna.

Sen beskärning, syrener är väldigt härdiga så man kan nästan inte ha ihjäl dem. Men bäst är att beskära just efter blomningen, annars skär man bort blomanlagen och får inga blommor den sommaren. Även om man beskär just efter blomningen kan man tappa ett års blommor för att trädet sätter kraft till tillväxt.

Vidare om sticklingar. Jag har tagit grenar som gått av, ca 1cm i diameter, ansat lite nedtill och stuckit ner dom i jorden på vårkanten och dom har rotat sig. Dom får inte torka ut helt förän dom har rötter. Det gäller dock "vanlig" syren, om det är någon ädelvariant kanske det är svårare.

Jag vet att någon sa om vinbär förut att man kunde böja ner en gren, skrapa bort lite bark i en liten fläck och hålla den nere i jorden med en sten och låta "toppen" sticka upp ovan jord och så rotade den sig. Kanske kan man göra något sådant med dina grenar, jag vet inte.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon