Andreas1974
Jag odlade litet lin i trädgårdslandet förra året. Jag tror att jag tog upp det i någorlunda tid, och sedan låg det och rötade på marken i buntar (som jag läst att kan fungera som alternativ till vatten, även om nog hushållningssällskap e.d. avrått från det sedan 40-talet el. längre)... men sedan visste jag inte riktigt vad jag skulle göra och hade ingen lämplig "tork"...
Linet blev därför liggande i buntar på min uteveranda.
[attachment=61212:IMG_9509.JPG]
Är det bara till att bränna upp det?
Fix
Googla på linberedning eller fråga en gammal bond tant från landet... '
Det är för många år sedan jag var med om att bereda lin för att kunna berätta hur man gör. Men tusan så fint det blir med RIKTIGT lin. Man ska bråka, häckla och skäckla och riktiga redskap är nödvändigt! MEN det är icke omöjligt!! Om linet är mögligt är det nock inget att ha men ser det ok försök bereda det!!! Jag tyccker det ser friskt ut på bliden....

Jag är uppväxt på en bondgård, när jag var ca 11-12 år odlade min mamma, stora syster och jag lin och vi gjorde allt som hör till. Det är vackert när det växer!
Vi t.om spann linet och vävde EN ur tjusig duk! Min mamma kunde allt detta och ville visa oss hur de gjorde förr...

Tänk vad de fick jobba för sina textilier förr i tiden! Ville man ha ett lakan... japp hela lin processen + spinna och väva... och NU för tiden kan man köpa jätte fina linlakan (som är ihopsydda på mitten för att vävstolen inte räckte till på bredden för ett helt lakan) på bakluckeloppisar för en hundring. Vi morderna människor uppskattar inte lin. HA ha säger jag!! SÅÅÅ skönt det är att ligga på ett manglat gammalt linlakan, speciellt Nu när det blir varmt och svetigt - lin tar åt sig fukten = lakanet fastnar inte på kroppen när man vänder sig hur svettig man än blir... Jag gillar det skarpt!!! Förr hade de lin lakan på sjukhus för att motverka liggsår...

Och alla fina "bonn vävda" dukar :-) Jag blir lycklig när jag ser dem!!
Släng inte linet om det inte är mögligt o.s.v. Ta hand om det och gör allt det som hör där till för att ta hand om det :-) Eller ge bort det till någon skola med textil inriktning. Men om jag minns rätt ska man inte låta det ligga för länge (flera år) innan man bereder det! Lycka till!!!!!! :-)
Andreas1974
Tack så mycket för ditt svar! Jag är helt med dig i allt du skriver, jag tänker likadant.
Det jag var orolig för var om linet redan tagit skada av att ligga till nästa år, men det är inte mögligt, så det kanske kan gå att använda. Riktiga redskap för den fortsatta behandlingen saknar jag dock.
De gamla bondmororna är dessvärre utdöda här, trots att jag bor ute på landet men här hittade jag en bra beskrivning av linberedning (som jag inte hittade förra året): http://www.linodlarna.se/om-lin.html
Torkningen beskrivs dock inte speciellt ingående: "När rötningen är klar tas linet upp direkt och torkas". Jag tog ju bara upp det och lade det luftigt, så det har bara lufttorkat i höstsolen. Kan undra om det är nog. Jag kan tänka att det finns en risk att rötningen därmed inte avstannat i tid och att fibrerna försvagats.
Eva-Helene
Ta kontakt med hembygdsföreningen på din ort. Där finns det nog någon som kan hjälpa dig! Om inte, så kontakta länsmuséet.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon