emmalofo
Var tvungen att flyta mitt hallonland förra veckan, och eftersom plantorna var så fina med massa hallon höll jag tummarna och tänkte att det kanske går.

Nu ser merparten av dom halvdöda ut, men torkade blad och vissnande skott. Vad -om något- kan jag göra? Ska jag klippa ner dom helt?
Eva 33c
De skott som har ger bär i år kommer att vara döda nästa år. Då kommer knappast att orka utveckla bär nu när du flyttat dem. Så klipp ner de grenarna och vattna och låt plantan satsa sin kraft på tillväxten av nya skott som kan blomma och ge bär nästa år.
Eva i Västerås
När du flyttar dom förstör du så mycket rötter att du måste minska bladmassan motsvarande. Nyflyttade plantor orkar inte både rota sig, hålla igång stor bladmassa och framför allt inte sätta frukt.
Klipp ner dom så du har några blad kvar. 3-5 dm ungefär.
Täck jorden med vad som helst som hjälper till att hålla fukt kvar, gräsklipp, kompost, flis, bark.
Vattna riktigt rejält första veckorna, varje dag.
Shabbadang
CITAT (Eva i Västerås @ 02-06-2011, 12:28) *
När du flyttar dom förstör du så mycket rötter att du måste minska bladmassan motsvarande. Nyflyttade plantor orkar inte både rota sig, hålla igång stor bladmassa och framför allt inte sätta frukt.
Klipp ner dom så du har några blad kvar. 3-5 dm ungefär.
Täck jorden med vad som helst som hjälper till att hålla fukt kvar, gräsklipp, kompost, flis, bark.
Vattna riktigt rejält första veckorna, varje dag.

Man kan också ta rotbitar av hallon som man lägger strax under jordytan och vattnar. Så kommer det snart upp gröna skott. Att flytta stora plantor går som sagt knappast, även om du flyttar dem på tidig vår så måste du klippa tillbaka dem till några dm.
Christa
CITAT (Shabbadang @ 02-06-2011, 12:42) *
Man kan också ta rotbitar av hallon som man lägger strax under jordytan och vattnar. Så kommer det snart upp gröna skott. Att flytta stora plantor går som sagt knappast, även om du flyttar dem på tidig vår så måste du klippa tillbaka dem till några dm.

Vi flyttade flera meter höga plantor både i år och förra våren men vi gjorde det innan bladen slog ut och var noga med vattningen den första månaden efteråt.

Det bästa är dock att flytta nya skott precis när dom kommer upp. Helst när det skall regna några dagar framåt.
Shabbadang
CITAT (Christa @ 02-06-2011, 14:35) *
Vi flyttade flera meter höga plantor både i år och förra våren men vi gjorde det innan bladen slog ut och var noga med vattningen den första månaden efteråt.

Det bästa är dock att flytta nya skott precis när dom kommer upp. Helst när det skall regna några dagar framåt.

Ja, allt beror ju på hur stora klumpar man får med och hur noga man vattnar. Men lyckades ni få bär på dem samma år? Normalt sett så är det i alla fall enklare att klippa tillbaka i samband med omplantering. Då får man kraftiga nya skott som kan ge bra skörd nästa år.
Christa
CITAT (Shabbadang @ 05-06-2011, 13:23) *
Ja, allt beror ju på hur stora klumpar man får med och hur noga man vattnar. Men lyckades ni få bär på dem samma år? Normalt sett så är det i alla fall enklare att klippa tillbaka i samband med omplantering. Då får man kraftiga nya skott som kan ge bra skörd nästa år.

Ja vi har fått bär på samma år. Lika mycket som vanligt tror jag. Man måste nog flytta dom innan bladen slår ut för att lyckas.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon