Hippos
Hej!

Jag får inte riktigt kläm på vad som är tjuvskott och inte. Jag har en ett år gammal tomatplanta med någon typ av små tomater (såld som "bordstomat" på en av de stora kedjorna). Den är nu ganska vildvuxen och det blir numera ganska få tomater trots att den har många blommor. Någon som för det första har några allmänna tips för att få blommorna att bli tomater?

I och med att den är så stor nu har jag svårt att avgöra vad som är tjuvskott och inte. Vissa grenar har vuxit ut i "klyftan" mellan andra grenar, men har ändå blommor. Är blommor en garanti för att grenen inte är ett tjuvskott? Jag har fått lära mig (eller snarare kanske själv trott whistling.gif ) att tjuvskotten är de som växer ut i klyftan mellan två andra grenar "uppåt" s a s. Men min planta har grenar där mittengrenen har blommor och det snarare är enav de andra grenarna i splitten som inte har blommor. Kan ett tjuvskott växa nedåt? Spelar tjockleken på grenarna någon roll?

Plantan är knappt 1 m i diameter, omplanterad i en ganska stor kruka (vad är tillräckligt stort?) och står inomhus i sydostfönster.

Mycket tacksam om någon kan reda ut detta med tjuvskott för mig och ge mig lite allmänna tips!
Shabbadang
Om det är en busktomat, vilket namnet bordstomat antyder, så ska du inte behöva tjuva plantan eftersom busktomater är "terminala" det vill säga de växer inte vidare mer än några blad på varje skott. Man kan gallra lite om det blir för tätt, men annars i princip inte. Växthustomater är av en annan typ där varje skott fortsätter att växa i oändlighet och då måste man tjuva plantan.
Hippos
Grenarna blir ganska långa. De växer lite krokigt men kanske ca 70 cm i längd från stammen. Behöver den ändå inte tjuvas då?
*Stintan*
Om din tomatplanta är ett år gammal har du haft tur som lyckats övervintra den. Jag har ingen aning om hur så gamla tomaplantor beter sig andra året men det är ju inte så konstigt att den blivit så stor som du säger. De grenar du talar om som växer ut mellan bladfästet och stammen "klyftan" är det man kallar tjyvar och som man ska ta bort på växthustomater (höga sorter) men man ska inte ta bort dom på busktomater eftersom dessa nya grenar ger frukter. Om du tycker att den är för buskig och tät kan du klippa bort ett par grenar.

En så stor tomatplanta behöver nog en kruka som rymmer 15 - 20 l jord. Ställ krukan så ljust som möjligt, mycket vatten och näring vill den ha. Du kan skaka på den när du går förbi så kanske den pollinerar bättre och ger fler tomater.
Shabbadang
CITAT (Hippos @ 02-06-2011, 14:12) *
Grenarna blir ganska långa. De växer lite krokigt men kanske ca 70 cm i längd från stammen. Behöver den ändå inte tjuvas då?

Jag observerade inte att din planta var så gammal. Det bästa är nog att klippa tillbaka den inför årets säsong och att plantera om den och ställa ut den förstås. Om grenarna slutar växa efter 70 cm så är det en busktomat även om det låter långt...
Du kan också rota nya skott/tjuvar av den och låta dem bli nya plantor.
Hippos
Till båda

Tack för era svar! Grenarna slutar inte växa, de växer för fullt åt alla håll :-) Mest uppåt, men eftersom mina blompinnar är lägre måste jag vinkla ner grenarna för att kunna binda stöd åt dem. Krukan är nog lite för liten då egentligen men jag har inte plats för större i min lilla lägenhet...

Det var egentligen aldrig menat att ha kvar plantan men den gav inga tomater under förra sommaren (eftersom jag inte var hemma och vattnade den :-/) så då kändes det trist att slänga den när den väl gav frukt under hösten/vintern och vips var det sommar igen :-D Får nog gallra lite iaf när det nu blev som det blev...om jag tar bort grenar utan blommor blir det väl inte fel? Ger grenar som redan gett frukt det igen eller kan man ta bort en sådan gren?
*Stintan*
Ingen aning eftersom de flesta odlar tomater som ettåringar och sen kasserar plantorna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon