Full version: Vattna thujahäcken!
Anna-Karin C

Jaha! nu är thujahäcken planterad bravo.gif Och en droppslang är utlagd. den ger ca 5 liter vatten per meter per timme.

Hur ofta ska jag nu vattna då? Varje dag? Ett par timmar? Eller en till två gånger i veckan? Jorden är väldigt genomsläpplig = mycket sand. Varannan dag? Mer vid torka antar jag men.. Ska det vara fuktigt i jorden hela tiden eller ska jag låta det torka upp emellan? confused.gif

Droppslangen kommer att täckas med markduk och sen ett lager grus på det!

MVH
Anna-Karin
Anna-Karin C
Behöver lite hjälp här nu... Gubben vill att jag ska sätta på droppslangen varje dag mitt på dagen..... Jag tycker det känns lite mycket..
Eller kan man inte vattna för mycket?

Hur mycket ska man vattna nysatt thuja då???? Många frågor blir det...
Bassam
Hej

Det är svårt att man kan bestämma när ska vattna för att beror på hur mycket sol på plats och på vilket sidan växter läger och om det regnar eller inte , men på den här tiden med stark sol ibland , det är farligt att jorden torka , om jorden torkar tujor ska torka och blir gula och om jorden får mycket vatten , Svampen ska attackera växte.

Obs

Du kan köpa fuktig apparaten som visar dig när du kan vattna , själv köpte jag en från Plantagen , den kostar 90kr bara och det funkar bra hus mig just nu.

H:Bassam
Huggorm
Man brukar säga att det är bäst att vattna rejält vi få tillfällen, kanske en till två gånger i veckan. Då hinner vattnet rinna ner en bit, och rötterna får söka sig ner för att följa med. Vattnar man lite hela tiden stannar rötterna vid ytan, och träden kommer få svårt att klara omställningen den dagen du slutar vattna. Om samma gäller vid vattning med droppslang vet jag inte.

Jag tror det är svårt att övervattna en thuja, åtminstone i sandjord. I naturen växer de vid vatten, ofta i kärr. Trägårdsjord är egentligen lite för torr för att vara optimal för en thuja.
Anna-Karin C
Tack för era svar. Jag antar att jag helt enkelt får hålla lite koll på jorden och hur snabbt den torkar upp. Kanske passar att vattna varannan dag eller så i alla fall i början och om det är torrt väder.
Det känns ju tryggt oxå att Thujan gillar mycket vatten. Då borde det vara svårt att vattna för mycket. När jag väl vattnar brukar det få stå på ett antal timmar. Varje planta borde då få mellan 7-15 liter.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon