Full version: Vattna thujahcken!
Anna-Karin C

Jaha! nu r thujahcken planterad bravo.gif Och en droppslang r utlagd. den ger ca 5 liter vatten per meter per timme.

Hur ofta ska jag nu vattna d? Varje dag? Ett par timmar? Eller en till tv gnger i veckan? Jorden r vldigt genomslpplig = mycket sand. Varannan dag? Mer vid torka antar jag men.. Ska det vara fuktigt i jorden hela tiden eller ska jag lta det torka upp emellan? confused.gif

Droppslangen kommer att tckas med markduk och sen ett lager grus p det!

MVH
Anna-Karin
Anna-Karin C
Behver lite hjlp hr nu... Gubben vill att jag ska stta p droppslangen varje dag mitt p dagen..... Jag tycker det knns lite mycket..
Eller kan man inte vattna fr mycket?

Hur mycket ska man vattna nysatt thuja d???? Mnga frgor blir det...
Bassam
Hej

Det r svrt att man kan bestmma nr ska vattna fr att beror p hur mycket sol p plats och p vilket sidan vxter lger och om det regnar eller inte , men p den hr tiden med stark sol ibland , det r farligt att jorden torka , om jorden torkar tujor ska torka och blir gula och om jorden fr mycket vatten , Svampen ska attackera vxte.

Obs

Du kan kpa fuktig apparaten som visar dig nr du kan vattna , sjlv kpte jag en frn Plantagen , den kostar 90kr bara och det funkar bra hus mig just nu.

H:Bassam
Huggorm
Man brukar sga att det r bst att vattna rejlt vi f tillfllen, kanske en till tv gnger i veckan. D hinner vattnet rinna ner en bit, och rtterna fr ska sig ner fr att flja med. Vattnar man lite hela tiden stannar rtterna vid ytan, och trden kommer f svrt att klara omstllningen den dagen du slutar vattna. Om samma gller vid vattning med droppslang vet jag inte.

Jag tror det r svrt att vervattna en thuja, tminstone i sandjord. I naturen vxer de vid vatten, ofta i krr. Trgrdsjord r egentligen lite fr torr fr att vara optimal fr en thuja.
Anna-Karin C
Tack fr era svar. Jag antar att jag helt enkelt fr hlla lite koll p jorden och hur snabbt den torkar upp. Kanske passar att vattna varannan dag eller s i alla fall i brjan och om det r torrt vder.
Det knns ju tryggt ox att Thujan gillar mycket vatten. D borde det vara svrt att vattna fr mycket. Nr jag vl vattnar brukar det f st p ett antal timmar. Varje planta borde d f mellan 7-15 liter.
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon