Anna-Karin C
Hej!

Flyttade in i nya huset för nu ca 6 år sedan. Kapade då ner en måbärshäck till fotknölarna då den i princip låg ner på gräsmattan.
Sen dess har jag klippt den en till två gånger per år men den verkar ändå vara vek innuti. Måste jag klippa ner den rejält igen för att den ska bli starkare?
Jag lät nog den första återväxten vara ca 30-40cm första året. Var antagligen för mycket.... Men nu vill jag ju inte börja om på "noll" igen....

T.ex när det regnar så lägger sig delar av häcken litegranna. Inte på gräset men på intilliggande grenar.

Sen är det även 2 partier i häcken som har många döda grenar. Jag har klippt bort dem nu men det är ju som två hål på 40-50cm i häcken där... Har någon någon ide om vad som hänt?? Jag har gödslat med kommunens koncentrerade kompost( tydligen jättestarkt) Och då har jag gått med en skottkärra och kastat in det vid marken med en spade. Men det är den enda vård häcken fått. Växer annars på fint och är grön o fin. Någon ide om vad som kan vara fel?

Hoppas på er hjälp!!!

Anna-Karin
Cilla
Jag tror på bevattning. Lägg en droppslang eller låt spridaren stå på en natt i veckan.

Visserligen förstår jag inte riktigt på beskrivningen vad du menar med veka grenar mm. Måbär som mår bra växer med ganska långa årsskott och dessa är mjukare än de som har ett år på nacken.

Döda partier i häcken kan bero på mycyket, men kombinationen starka gödselgivor och ingen bevattning kan vara en orsak. Vedartade växter som man gödslar behöver mer vatten än somrarnas regn ger.
Anna-Karin C
Ja, det är klart, kanske den behöver lite vatten. O ja, årsskotten är ju jättemjuka men det jag menar är att även de förvedade gamla delarna känns lite klena. Lite som att de inte orkar hålla uppe häcken helt. Jag ska nog prova att vattna.

Tack!
*Stintan*
Jag gödslade aldrig min måbärshäck som var planterad på sandjord. Mycket vatten fick den men höll jag inte efter den med beskärning och klippning så betedde sig de tunnare grenarna precis som du beskriver. Måbär går jättebra att formklippa men man måste göra det ganska hårt. Det är dessutom jättelätt att föröka, ligger en gren ner på jorden så bildas det rötter på den. Har man den friväxande så går det knappast att undvika att grenar, även äldre, viker ner sig.
Anna-Karin C
Och jag har gödslat men inte vattnat... haha.. Hmm,,, Men jag klipper den varje år. Jag får nog helt enkelt vika ner några intilliggande grenar eller plantera en ny tuss måbär i hålen, har en "ände" av häcken jag kan ta lite ifrån.. Har oxå satt en ros alldeles intill ett av hålen så den kanske får fylla ut där. William Baffin heter den.
Shabbadang
Måbär har rätt veka grenar och det blir inte bättre av gödsling, snarare tvärtom, då får man långa och rätt veka skott. sedan om det är skuggigt så blir problemet värre. Du behöver hålla häcken kort tills grenarna har stabiliserat sig. Och precis, bygga på med rätt korta bitar varje år.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon