Full version: Min jord
fridsbacka
har grävt ner kanal för min 3fas kabel och kollar då på jorden på gården , skall försöka förklara jorden

ytskiktet består av ca 5 cm jord (vanlig jord) sen kommer det sand,massor av sten och enbart ljusare material , vad skall man kalla denna fyllnad ? personligen kallar jag det inte jord och har problem varje gång jag gör ett hål i marken för dom läre bli så pass stora till växterna annars växer väl det knappt nått?
kerstin z5-6
Mjäla.. nej den är inte mkt att odla i ..föreslår upphöjda bäddar med bra jord i stället ..
Då växer det så mkt bättre och det är även bra för härdigheten -de tinar fortare på våren
Piccante
CITAT (fridsbacka @ 02-06-2011, 14:14) *
har grävt ner kanal för min 3fas kabel och kollar då på jorden på gården , skall försöka förklara jorden

ytskiktet består av ca 5 cm jord (vanlig jord) sen kommer det sand,massor av sten och enbart ljusare material , vad skall man kalla denna fyllnad ? personligen kallar jag det inte jord och har problem varje gång jag gör ett hål i marken för dom läre bli så pass stora till växterna annars växer väl det knappt nått?

Det du beskriver är en typisk jordprofil på en moränjord. Det är bar det översta bearbetade skiktet som innehåller matjord av varierande tjocklek sedan är resten mineraljord. Du får tillföra mkt organiskt material om du ska öka på mullhalten.
kerstin z5-6
Edit -Mjäla och Moränjord är alltså samma sak
Piccante
CITAT (kerstin z5-6 @ 03-06-2011, 15:21) *
Edit -Mjäla och Moränjord är alltså samma sak

Nä inte riktigt. Morän är en jordart dvs en blandning av olika material. Mjäla är en kornstorlek. Jordar delas in efter sin partikelstorlek och i äldre system är mjäla den näst finaste storleken över ler (lerjord).

Typsikt för morän är att det är en osorterad jord där alla kornstorlekar förekommer från block till mjäla. I moderna indelningar ingår mjäla och finmo i det som heter silt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon