Full version: Machesallat
Christa
Jag köpte machesallaten Valentin i odlas erbjudande och sådde tidigt i våras. Dom är fortfarande väldigt små men de ser ju ut som små rosetter på påsen också så jag börjar undra hur de egentligen skall bli.

Är det någon annan som har erfarenhet av dessa?

Piccante
Machésallt blir som små bladrosetter som man äter.
merlin68
Machesallat är vintersallad. Jag sår den först i augusti och skördar i september/oktober ibland ännu senare. Den tål en del frost. Sår du den på sommaren ränner den iväg och kan lätt bli besk.
Christa
Skördar man hela bladrosetten på en gång?

Dom är kanske 5 cm i diameter.
merlin68
Japp dra upp hela plantan med roten. Machesallat är en av mina absoluta favoriter, bruka så den varje år i omgångar sensommar/höst tummenupp.gif
Christa
CITAT (merlin68 @ 02-06-2011, 21:45) *
Japp dra upp hela plantan med roten. Machesallat är en av mina absoluta favoriter, bruka så den varje år i omgångar sensommar/höst tummenupp.gif

Så här står det i odlas beskrivning

Skörd.
Bladen plockas efterhand och nya växer ut.

http://www.odla.nu/vaxtlexikon/koksvaxter/...altsallat-mache

På nätet har jag hittat både att man skall skörda hela och att det inte växer ut nya blad och som det står på odla. Jag blir helt förvirrad.

Kan det kanske skilja mellan olika sorter?

Frågan är också hur stor plantan kan bli innan det är dags att skörda om man tar hela.
Christa
CITAT (Christa @ 10-06-2011, 15:25) *
Så här står det i odlas beskrivning

Skörd.
Bladen plockas efterhand och nya växer ut.

http://www.odla.nu/vaxtlexikon/koksvaxter/...altsallat-mache

På nätet har jag hittat både att man skall skörda hela och att det inte växer ut nya blad och som det står på odla. Jag blir helt förvirrad.

Kan det kanske skilja mellan olika sorter?

Frågan är också hur stor plantan kan bli innan det är dags att skörda om man tar hela.

Lyfter denna fråga igen eftersom jag inte fått något svar på hur stora machesallaten skall vara när man skördar dom.
Eva i Västerås
Mache är små. Och dom är goda att skörda nästan från det som sticker upp.
Börja plocka du. Jag vet att det står på en del ställen att man ska ta bladvis, men det blir alldeles för pillrigt tycker jag.
Jag tar hela plantan, gallrar och glesar ur först. Sen tar jag de lite större rosetterna vartefter.
Mache är allra bäst som höstsallad. Jag brukar så den i augusti och skörda på senhösten. En del kan bli kvar om jag "glömt" tömma landet innan snön kommer. De rosetterna börjar växa tidigt och är jättefint att ha som första grönt på våren. Sen går dom i blom och blir sämre i smak o konsistens.
Skruttis
Som Eva i Västerås skrev så är bladen ganska små när man skördar.

Jag plockar aldrig hela rosetter utan bara blad här och där. Det växer ut nya sen.
Sätter en omgång på våren/försommaren och skördar av den hela säsongen ut.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon