Full version: Komatsuna
Christa
Köpte Komatsuna i odlas erbjudande. Japansk spenat står det också på påsen. Är det någon som odlat Komatsuna?

Hur smakar den?

Hur brukar ni använda den?

Jag sådde plantor i pop up box men det kom in jordloppor och käkade på dom så jag vet inte om de klarar sig.

Funderar på att så direkt på friland nu. Det står inget på påsen om att man inte bör så vid den här tiden trots att det är en asiatisk grönsak.

Den liknar pak choi men det står att man kan använda den som spenat.
merlin68
De drabbas lätt av jordloppor som äter upp kålplantorna i princip över natt. Odling under fiberduk är det enda som hjälper iaf hos mig ...Komatsuna är egentligen ett samlingsnamn för asiatiska snabbväxande kålsorter med en smak som ligger mittemellan spenat och kål med en lite pepprig arom. Jättegoda som råkost, wokat eller i gratänger:). Man kan så tidigt på våren i drivbänk och skörda den som en första primör eller så väntar man till sensommaren/hösten (som med machesallaten).
Christa
CITAT (merlin68 @ 02-06-2011, 22:50) *
De drabbas lätt av jordloppor som äter upp kålplantorna i princip över natt. Odling under fiberduk är det enda som hjälper iaf hos mig ...Komatsuna är egentligen ett samlingsnamn för asiatiska snabbväxande kålsorter med en smak som ligger mittemellan spenat och kål med en lite pepprig arom. Jättegoda som råkost, wokat eller i gratänger:). Man kan så tidigt på våren i drivbänk och skörda den som en första primör eller så väntar man till sensommaren/hösten (som med machesallaten).

Det låter ju lite konstigt att det bara skulle vara ett samlingsnamn. Jag köpte både Pak Choi och Komatsuna i Odlas erbjudande.

Jag hoppas att dom som kallas Komatsuna skall vara godare än Pak Choi och Mizuna.
Christa
CITAT (merlin68 @ 04-06-2011, 23:01) *

Tack så mycket! I den engelska texten står det att den smakar mer som kålrot än som asiatiska blad och det låter ju intressant eftersom jag inte gillar pak choi och mizuna.

Alla utom en planta har överlevt jordloppsangreppen och jag planterade dom i krukor med bra jord igår för att ge dom optimala betingelser. Skall bli spännande att se vad det blir. Det står också att de inte stocklöper så himla lätt så det kanske funkar även om jag är lite sen. Även en stocklöpt planta går ju f öv att äta. Har ätit blommor av pak choi.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon