Full version: Nu brinner det!
norder@tele2.se
Har just slutfört en ny rabatt på tomten. Grävt bort en massa gammal snustorr jord, huggit bort rötter, baxat fram ett gäng STORA stenar och gjort en snygg kant.
Lade en bit byggplast i botten med lite hål i vid de lägsta punkterna, detta för att försöka behålla lite av den fukt som når ned till rabatten (träd tar mycket), sedan fiberduk.
Och vad skulle jag ha i? Jo, varför inte se till att det finns lite näring? På Blocket fann jag en annons om gratis brunnen hästgödsel. Så i med en släpkärra och sedan iväg till Hagbytippen för att köpa mulll. Så nu har jag ett lager hästgödsel (men peletrerad halm eller vad det nu heter) och sedan kompostjord ovanpå.
Men jag tyckte det kändes lite varmt när jag grävde lite. Snabbt in och hämtade stektermometern, en digital sak som ger snabba besked. Ytan (mullen) var 21 grader, Perfa! Ner till hästskiten, 49 grader!!! Jag skojar inte. Fyrtionio grader och ja, det är celsius vi snackar!!

Så hur kan jag snabba på brinntiden för hästskiten? Går det?
Hjälper det att hålla det fuktigt?

Tips tas tacksamt emot!

En annan sak... om det ger så himla mycket värme så kanske man skulle förbereda växthusen med ett "gödseldike" på hösten så att man kunde tippa i hästgödsel i början av mars och därmed få plusgrader ända fram till moder jord fixar resten?
Någon som testat??

kerstin z5-6
Mina limpor som gjordes på hösten kom upp i + 60 efter 2 veckor-så visst blir det varmt...
Att göra odlingsbädd på våren med halm hästskit är det ng många som testat
Du får hålla koll tempen kan stiga!:) Å andra sidan lär den brinna rätt fort nu på sommaren.Men du kan inte plantera förrän den brunnit klart dvs har lägre eller samma temp som omgivande vanlig jord
Eva i Skåne
Jag tänkte på det som Kerstin skriver i slutet. Måtte han inte ha hunnit plantera i jorden!
The Poacher
Inget planterat ännu (förutom en murgröna i ena kanten där det är djupt med jord).
Tänkte avvakta ett tag tills värmen gått ned.
Ingen har kommenterat om man kan snabba på processen?
kerstin z5-6
Ju högre temp desto snabbare brinner den, du får nog avvakta ..
Ingrid Zon3
Jag skulle vara frestad att använda denna varmbädd medan den brinner. Basilika, sallat, tomater, squash, melon...

eller ska man anta att det bara tar ett par veckor för den att brinna klart?
Eva i Västerås
Kort tid och det kan då bli så varmt att det bränner ihjäl växterna. Halvvarmt kan det vara någon månad sen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon