Arcna
Kom hem idag och såg att oliven har vuxit igen och hittade något som ser mer ut som en möjlig blomknopp än ett nytt blad på väg. Någon som vet om det ens är möjligt för en oliv att blomma när den bara är 5-6 veckor?

Jag kan inte förstå att den växer så mycket, trodde de skulle växa väldigt långsamt.

Kanske någon kunnig här som vet.

[attachment=61233:DSC03659_vert.jpg]

Alexander-VG-zon3
som jag skrev i din andra tråd är det ingen oliv, du måste ha sått nåt annat eller fått med nåt orgräsfrön ?, det tar 20-50år innan en frösådd olivblommar. tummenupp.gif
Arcna
Vad skulle det kunna vara då, satte bara 5 olivkärnor i krukan och planterade inget annat den dagen. Från plantering fram tills att den kommit upp ca 4 cm har den stått under en glasklocka i ett fönster.

Om någon vet vad de skulle kunna vara istället som jag lyckats så så skulle jag bli jätteglad, har ingen aning själv om vad det skulle kunna vara. Men det är ju väldigt spännande i alla fall =)
Alexander-VG-zon3
ser ut som någon slideväxt. olivkärnor kan vara svåra till att gro, helst ska det vara färska kärnor. färska gror lätt i lagom värme och lagom fukt.
Arcna
Det skulle ju förklara varför jag tyckte det gick så bra att få upp den från att den legat i en inlagt burk jag vet inte hur länge. Måste forska i detta. Har du något tips om ett bra register på nätet där jag kanske kan hitta svar?
Alexander-VG-zon3
kärnan i inlagda oliver är död, den kan inte gro. du måste köpa kärnor(frön) eller ta kärnan ur färska obehandlade frukter.
Arcna
Hahaha, där ser man. Ja, är ju som sagt rätt ny på detta med frösådd (första året). Men tror jag lyckats klura vad det är jag fått upp, tror det kan vara en slideväxt som du säger, ser mycket ut som en pilört. Tack så otroligt mycket för hjälpen. Tur det finns folk som kan när man själv inte har nån koll =)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon