ingrids
02-06-2011, 15:46
För mig stämmer det att stäppsalvia är en "kortlivad perenn" - fick två somrar med Caradonna. De tre jag planterade förra året har kommit upp bra så den äldre generationen är garanterat stendöd. De står väldränerat så vinterfukt kan inte ha varit ett problem.
Frågan är vad jag ska ersätta med - funderar på endera rosenstav, axveronika, isop eller dubbel tjärblomster. Åsikter eller erfarenheter av hur dessa gör sig i zon 5? Även andra förslag mottas tacksamt.
Alexander-VG-zon3
02-06-2011, 15:53
nepeta eller isop hade jag valt som ett alt till stäppsalvia.
Hej, jag har visserligen ingen erfarenhet av att odla i din zon men Isop sägs ju funka bra, kanske värt att kolla upp, den brukar ju rekommenderas istället för Lavendel i högre zoner.
kerstin z5-6
02-06-2011, 15:59
Rosenstav går bara ut fö mej.Salvian går bra men bara de robustare sorterna inte caradonna

Veronica av alla slag är mycket härdig,ett annat alternativ är nepeta
ingrids
02-06-2011, 17:58
Tack för hjälpen att tänka och välja! Eller rättare sagt - då ska jag titta närmare på i synnerhet isop och nepeta (av den senare slog det mig just att det kommit nya sorter som inte blir så "floppiga" vilket jag annars har emot nepetan).
En utmärkt ursäkt för en tur till lokala plantskolor
Lilla Sibirien
03-06-2011, 19:16
Jag testar, och jag har gått bet på nepeta och levendel. Men däremot har
det fixat sig med stäppsalvian " Ostfriesland". De växer i lite upphöjd bädd
men tung lerjord. Och har nu klarat dessa två tuffa vintrar.
Rosenstav, är helt ny för mig och har planterat den i år. Även den i lite
upphöjd bädd, men få se om den kommer att klar vintern.
Men min uppfattning om rosenstaven är att den är ännu kinkigare, kan
den klara sig i zon 5. Jag bara testar den, och få se om den tänker överleva
kommande vinter.
Jag odlar i zon 3-4 men pga min tunga och näringsrika jord, kan ändå vissa
växter inte klara av vintern.
kerstin z5-6
03-06-2011, 19:24
ostfriesland är betydligt mer härdig, lavendel odlar jag med , men enbart i grus ingen jord
Shabbadang
06-06-2011, 23:22
CITAT (kerstin z5-6 @ 03-06-2011, 20:24)

ostfriesland är betydligt mer härdig
Det är också min erfarenhet. Det borde inte vara något problem med den i zon 5 i soligt läge med ganska lätt jord. Isop är ännu härdigare och fröar av sig så det blir nästan ett ogräs, men den är trevlig, absolut.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.