Full version: häggspinnaren
häggspinnaren
Hej. är det någon som vet hur man skall få bort eller stoppa larven och dess nät ......?
kerstin z5-6
Det finns ett biologiskt bekämpningsmedel ,(Turex)som måste användas före larverna börjar spinna så- ledes lite sent för dej.. Men häggen tar ingen skada av laverna eller nätet utan återkommer med nya blad.Vissa år är värre än andra.
Tullerull
Klipp bort de drabbade grenarna så fort som möjligt. Då kan den klara sig. Släng dem så långt bort från din trädgård (eller någon annans) som möjligt.

Förra året var min hägg utsatt och jag klippte av grenarna så fort jag såg att det dykt upp mer "spinn", Då försvann den helt tillslut till min stora glädje!
*Stintan*
CITAT (Tullerull @ 03-06-2011, 09:26) *
Klipp bort de drabbade grenarna så fort som möjligt. Då kan den klara sig. Släng dem så långt bort från din trädgård (eller någon annans) som möjligt.

Förra året var min hägg utsatt och jag klippte av grenarna så fort jag såg att det dykt upp mer "spinn", Då försvann den helt tillslut till min stora glädje!

klart att det försvinner om man klipper bort allt angripet men hur snygga träd får man då?
För det mesta klarar träden dessa angrepp som ofta återkommer ett par tre år för att sedan inte återkomma på länge.
varghem
Och tänk så glada fåglarna blir för maten till deras bäbisar.... här sitter dom och pickar så fint i väven
kerstin z5-6
Ingen anledning att stympa träden.. de här larverna går i vågor..o träden återkommer oftast i vanligt skick
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon