Full version: Citroner ramlar av!
MrsB
Hej
Jag har ett ganska stort citronträd som jag har haft i cirka 4 år. Det blommar rikligt både på våren och vintern. Nya blad kommer på våren. Har det ute på sommaren. På vintern står den i söder. Vid altandörrar.
Tidigt på våren tar jag ut den i växthuset. Självklart kör jag in den vid kallt väder samt natt. På hösten är det samma procedur. Först i växthuset innan den åker in. Beror lite på vädert naturligtvis. Har inte speciellt varmt inne. Den får extraljus på vintern. Detta var hur jag sköter den men nu till min fråga. Det bildas alltid citroner men när de är stora som en krona så faller de av. Har alltid gjort det i alla år. Kommer mycket blommor och kart men jag har aldrig fått frukt. Trädet får aldrig torka ut. På vintern är jag mera sparsam med vattningen. Ger gödning på våren och sommaren. På våren när det åker ut i växthuset brukar jag ge väl brunnen hästskit.
Inga mängder. Beskär det på våren om det behövs.
Vad gör jag för fel som aldrig har fått en endaste mogen frukt?????? confused.gif
Sainty
Hej MrsB. Det är helt naturligt beteende för unga citronträd att de tappar alla frukter. Trädet behåller endast frukter som det klarar av att utveckla till fullo. Resten åker ner till marken och det unga trädet fungerar mer som en pollenbank för andra träd.

I kruka är det svårt att få fler än 1-3 citroner. Beror givetvis på vilken sort du har - mina citroner väger 0.7 kg stycket när de är mogna och mitt största 17-åriga träd klarar inte att utveckla mer än 1-2 citroner per år iom att det krävs en enorm energiåtgång för detta.

Nästa år i början på våren, spara bara en liten citron och så fort de andra blommorna blommat färdigt - klipp av dem. Fortsätt så där under blomtiden. Halv dos näring under hela året bör trädet ha varje vecka om det bär frukt. Och så får du nog göra varje år. Något år när du känner att trädet är tillräckligt moget kan du testa att föda upp två frukter. Och sedan kanske tre. Ser du att ett utav frukterna inte utvecklas som det borde eller faller av så vet du att du nått maxgränsen.

Frukterna tar ca 11 till 12 månader att mogna. Är de kvar på trädet för länge så lär kärnorna inne i frukterna gro och du lär se rötter sticka ut från frukten, just då brukar frukten själv ramla av. Öppna då frukten försiktigt med fingrarna, ta ut plantorna och sätt dem i jorden. Och vips så har du 50-60 nya plantor smile.gif

Knoppen som citronen satt på tycker jag att du ska spara kvar på trädet. Det kommer att torka ut och krympa ganska mycket och den syns knappt efter något år. Men samtidigt kan det bli ditt räkneverk för hur många frukter du fött upp genom åren. Och som extra bonus så brukar 5-10 nya skott komma upp runtom den under sommaren.

Storleken på krukan bör vara minst 1/3-del av stammens längd. Är ditt träd 1 meter högt så bör krukan alltså vara minst 33 cm djup.

Alexander-VG-zon3
Eva rönnblomm's citronträd ger minst 40 citroner enligt hon själv, det är mycket!

har märkt att en del citronsorter ger nästan aldrig bra med frukt i sverige medan andra ger väldigt mycket, tyvärr får man sällan sortnamn med när man köper vilket är lite tråkigt.
Bassam
Hej

Vi har just nu citron träd i krukor som är bara 30cm hög och har nästan 8 till 10 så frukt mogna .

Obs

butik heter ( Coop extra och den lägger i Stuvsta i
H:Bassam
MrsB
Tack för era svar thanks.gif . Har klippt av alla små, ynkliga citronämne idag utom ett. Skall se hur det fungerar.
Krukstorleken är den rätta för mitt träd. Det tråkiga är att jag inte vet vilken sorts citron min träd är. Frågade i plantskolan där jag köpte det men tyvärr visste de inte vilken sort det var. Det är ju underbart vackert nu på sommaren med alla röda nya bladskott som kommer samt alla blommor. Man skall kanske inte förvänta sig underbara, ljuvliga citroner då? Hade ett gammalt stort tidigare men tyvärr klarade det inte flytten från Skåne till Småland. Fick alltid cirka mellan 5 och 10 citroner på det varje år men det var ju ganska gammalt. Glömmer aldrig smaken på dessa citroner biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon