Mockasin
02-06-2011, 19:55
Hej!
Vi har nyss köpt och flyttat till ett hus i göteborgstrakten. På tomten, precis utanför verandan, växer ett plommonträd. En av grenarna växer dessvärre så lågt att jag slår huvudet i den. Så kan man ju inte ha det... Frågan är; kan jag kapa grenen nu utan att skada trädet? Ska den i så fall kapas vid stammen, eller ska man lämna den grövsta delen av grenen och kapa de mindre delarna som "slår mig i huvudet"? Grenen är den som sitter lägst på stammen, den mäter ca 10-15 cm i diameter. Trädet är ca 3-4 m högt och bär mängder med kart.
Tacksam för tips!
Mvh // mockasin
Skär hellre 100 små snitt än ett stort. 10-15 cm diameter är mycket stort på plommon, och det kommer aldrig att övervalla utan leda in rötsvamp som gör stammen ihålig så småiningom.
Jag skulle ha väntat ytterligare ett par veckor med dbeskärning men om du håller dig till små snitt i unga grenar kan du göra det nu.
Mockasin
04-06-2011, 08:08
Hej, och tack för ditt svar!
Så om jag förstår dig rätt då borde det vara ok att kapa de mindre fruktbärande grenarna nu, för att senare kapa hela grenen. När ska man i så fall göra detta större ingrepp? Efter skörd eller när?
På nytt tacksam för assistans, mvh // mockasin
Ezereht
04-06-2011, 11:29
Jag fattade det så att du ska inte skära av den stora grenen för då kommer du få röta som dödar trädet.
Huggorm
04-06-2011, 11:45
Ja, som sagt, den stora grenen bör du över huvud taget inte kapa eftersom trädet inte tål det. På ett träd som är 3-4m högt bör en gren med diametern 10-15cm dessutom uppbära en mycket stor del av kronan, så tar man bort den kanske det är lika bra att ta bort hela trädet i stället?
Kan du inte skaffa någon tygbit eller liknande i skrikig färg och hänga på grenen så du lägger märke till den innan du slår huvudet i den?
Mockasin
04-06-2011, 14:15
Tack för era svar!
Den bär iofs inte ngn större del av kronan, den växer ut mkt långt ner på stammen. Vet inte hur de tänkte med det trädet, men verandan kanske har tillkommit senare. Hursomhelst, går det inte att kapa grenen kanske hela trädet får ryka helt enkelt, men jag tolkade det första svaret som att man kunde ta hela grenen fast inte nu. Well, ryker trädet så lär det väl minska getingtätheten på verandan radikalt iaf...
Fler synpunkter, någon?
Mvh // mockasin
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.