Full version: Annanas
äppel
Är det någon mer än jag som odlar annanas?
Mina frågor:
Hur många år tar det innan plantan får frukt?
Vilken jord ska man använda?
Ska man använda någon växtnäring?
Ska den stå i skugga eller sol?
Hur mycket vatten ska den ha och ska den ha en stor eller liten kruka?

/ äppel
Platinum
Jodå jag har också en ananasplanta sådd från bladrosetten på en köpesfrukt, min är inne på tredje året och jag har den soligt. Inspirationen hittade jag i en tråd här på odla som jag inte hittar just nu, sökfunktionen är inte alltid vad den borde vara.

Mina erfarenheter så här långt:
Läget bör vara soligt.
Vattna som kaktusar och suckulenter dvs inte ofta men när du vattnar vattna rikligt.
Jag göder inte men planterar om årligen.
Krukstorleken beror ju på tillväxten (rötterna skall ju få plats), min är knappt en meter hög nu och jag har en kruka på 8 liter.
äppel
CITAT (Platinum @ 02-06-2011, 21:16) *
Jodå jag har också en ananasplanta sådd från bladrosetten på en köpesfrukt, min är inne på tredje året och jag har den soligt. Inspirationen hittade jag i en tråd här på odla som jag inte hittar just nu, sökfunktionen är inte alltid vad den borde vara.

Mina erfarenheter så här långt:
Läget bör vara soligt.
Vattna som kaktusar och suckulenter dvs inte ofta men när du vattnar vattna rikligt.
Jag göder inte men planterar om årligen.
Krukstorleken beror ju på tillväxten (rötterna skall ju få plats), min är knappt en meter hög nu och jag har en kruka på 8 liter.

Fick också min inspiration här i någon tråd tummenupp.gif
Så du har inte fått frukt än?
Jag har precis som dig, fast jag vattnar varannan dag.
Biggan_
CITAT (äppel @ 02-06-2011, 21:35) *
Fick också min inspiration här i någon tråd tummenupp.gif

Denna kanske?
http://forum.odla.nu/index.php?showtopic=60627&hl=ananas
Platinum
CITAT (Biggan_ @ 03-06-2011, 00:36) *

Just den, tack Biggan.
Bassam
Hej

De trivs i kalkfattig jord ( blomjord ) , de behöver halv skugga minst 18 gradar , de behöver vatten under växt tiden när du känner att jord börjar torka( Vår- Sommar ) men måttligt vintertid .
obs

För vattna bra kan du lägga Ananaskruka som har hål i hinken som har vatten till 15-20minuter .

H:Bassam
äppel
Tack för svaren!

MVH Äppel
Bock
Skulle citrusjord fungera då ? Är sugen på detta projekt...
rosita
Efter ett youtube-klipp, där de visar hur man bäst går tillväga, så har jag nu satt en ananastopp i vanlig plantjord blandad med lite kompost.
Bock
Jag har gjort som det står i länken ovanför ( ananastopp i vatten ) och jag har fått efter 1 vecka ca 3cm lång rot... Så man får väl vänta och se om det kommer flera rötter ???
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon