Bra tips mot övervattning
Är det någon med gröna fingrar som kan dela med sig tips till en som brukar ge sina krukväxter för mycket vatten.Älskar krukväxter som pellis,begonior,gesneriaceer ja det mesta men jag ska inte berätta hur många skott,plantor m,m som jag fått kastat på grund av övervattning,Tycker det är så svårt att veta vad är lagom,frågar kompisar vilket svar man får brukar skvätta på dem då och då eller när de ser torra ut,Vattnar mina ca 1 ggr i veckan under vintern och sommaren ca med 4-5 dagars mellanrum men då brukar skotten nästan hänga av torka,,vi har ca 20-21 C och de flesta står på fönsterbrädor med element under men de har fat med lecakulor i ,eller små burkar med vatten Köpte mej en mätare tänkte nu ska jag väl lyckas men vet inte riktigt vad den ska stå på när man ska vattna,det står torrt,fuktig och blöt,ska man vattna när mätaren ej går upp eller ska man vattna när det börjar nå torr strecket?Jag vet att tex begonior ska ha lagom fuktigt men vad är det..de flesta rizombegonior brukar dyka under på direkten..Ska man blanda i mer perlite,vermicculite,sand eller vad??
Undrar om jag någon gång kommer att lära mej att få mina växter att få leva i flera år,som blir stora mina brukar växa ett tag så vips stoppar de upp och sedan vissnar de ner igen,,men nu vill jag ändra på detta nästa år ,vill jag kunna odla stora underbara kurkväxter som trivs och växer som sjutton.
Ge mej gärna tips ,,,tar tacksamt emot..
Med vänliga hälsningar från en som älskar växter men övervattning är ett stort problem,,As