Posse
Vore kul om jag kunde ha någon snyggt grön växt att klänga mellan datorburkarna här på skrivbordet, som står längst in i hörnet i ett rum som mest vetter mot norr. Enda gångerna solstrålar letar sig in hit är runt midsommar, vid solnedgången.

Det måste vara en mycket anspråkslös växt... alltså som en kaktus, men den får inte stickas. sad.gif rolleyes.gif

Några tips? unsure.gif
Kajsa
Gullranka kan du ha klängande, klarar ganska dåliga ljusförhållande.
Almabama
Och klätterkalla kan nog gå bra. Fast är det mörkt som i Draculas kista så kanske du kan sätta dit belysning så att den växer också...
Posse
CITAT (Kajsa @ 22-02-2004, 18:52)
Gullranka kan du ha klängande, klarar ganska dåliga ljusförhållande.

Det var visst gullranka jag hade en gång i tiden på väggen i detta rum, men den började så småningom tappa blad efter blad med början från krukan, och antog mer och mer utseendet av någon slags grön elsladd uppfäst på väggen... innan den så småningom tappade alla blad. sad.gif

Jag behöver antagligen en robustare växt. Är klätterkalla det? unsure.gif

Eller bör jag satsa på en i plast? rolleyes.gif
Ewa L
Kan du inte ha lite tilläggsbelysning istället? Behöver inte vara så storståtlig, men en snygg spot med lågenergi av lite dignitet. El måste ju finnas där du har datorn. Tror inte du annars hittar någonting som växer under dessa förhållanden!

Plast? Burr!! wacko.gif sad.gif
Almabama
Klätterkallan ser nästan ut som en gullranka fast
den är helt mörkgrön i bladen. Jag tycker den är
lättare än gullrankan och tycker den verkar klara lite
mer skugga. Men som Ewa L sa, ska den växa också
så är det nog bäst att stoppa dit lite extrabelysning.
Det räcker säkert med om du stoppar i en lågenergilampa
om du har någon arbetslampa på skrivbordet och riktar mot.
Svalu
Zamioculcas saminifolia-Garderobsplanta fixar skugga fint-Prova den.
Ewa L
Ja, jättefin, men inte 17 klänger den? unsure.gif
Posse
CITAT (Svalu @ 26-02-2004, 00:31)
Zamioculcas saminifolia-Garderobsplanta fixar skugga fint-Prova den.

Jag hittade den här bilden på webben:

Det ska visst vara en sådan?

Jag tycker den ser trevlig men märklig ut med såväl smala, spetsiga, som rundare blad? unsure.gif

Det är välan inte nödvändigt att den växt jag vill ha ska vara klängig... men den bör väl åtminstone vara "högsmal" för att passa in mellan datorburkarna rolleyes.gif

Har ni fler förslag
Posse
Jag kanske skulle vända helt uppochner på min tankegång, och istället för kläng- efterlysa en hängväxt som trivs även där det är skumt.
Som kunde hänga ner lite piffigt mellan datorburkarna. rolleyes.gif

Vet ni nån som kanske kunde passa? unsure.gif
kryddan
Silverrranka är ganska mörkertålig - men lite ljus vill den nog allt ha. Den växer ganska långsamt - så vill du ha en hängande får du nog köpa en som har lite tid på nacken smile.gif Fin är den iallafall wub.gif
kryddan

jag är så kass på att lägga in bilder - få se om det blev nåt nu då unsure.gif
kryddan
Yesss!!!! laugh.gif
Posse
CITAT (kryddan @ 27-02-2004, 15:13)
Silverrranka är ganska mörkertålig - men lite ljus vill den nog allt ha. Den växer ganska långsamt - så vill du ha en hängande får du nog köpa en som har lite tid på nacken  :)    Fin är den iallafall  :wub:

Jo, den är fin på sitt "kamouflageklädda" sätt. rolleyes.gif
Du skrev "växer ganska långsamt" och jag undrar om den även växer länge, alltså om den är långlivad och robust? unsure.gif
kryddan
jadå, den är både långlivad och robust. Tål torr luft, vill torka upp litegrand osv. Men som sagt - i beckmörker kan du inte ha den. Det står halvskugga-skugga i blomsterfrämjandets råd.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon