gurkodlerskan
Hej!

Varje gång jag kommer till mitt växthus, ligger massor av döda myror på golvet. Vad beror detta på?
Värmeslag eller kvävs de till döds? Hundratals och nya varje dag.

mvh gurkodlerskan
rosor2
antagligen dör dom utav värme och fukt. du kanske har nån myr bo i närheten. jag testade förra året en ny grej istället för myrr medel hade myror som kom inomhus och var ute på stenplattorna och lämnade fula spår efter sig så jag testade med att koka upp vatten och hälla över dom vilket funkade bra min granne testade det med och tyckte det funkade. ett tips i alla fall.
gurkodlerskan
CITAT (rosor2 @ 02-06-2011, 22:30) *
antagligen dör dom utav värme och fukt. du kanske har nån myr bo i närheten. jag testade förra året en ny grej istället för myrr medel hade myror som kom inomhus och var ute på stenplattorna och lämnade fula spår efter sig så jag testade med att koka upp vatten och hälla över dom vilket funkade bra min granne testade det med och tyckte det funkade. ett tips i alla fall.

tack för tipset, ska testa om det fungerar på mina myror också.
pancho
Kan det möjligen vara så att någon växt producerar nektar som är giftig? (Lindnektar är giftig för humlor och bin, åtminstone ibland). Myror skadar väl aldrig växter, de kanske tvärtom plockar bort insektslarver som är deras proteinkälla för larvuppfödning. De vuxna myrorna livnär sig väl mest på sötsaker. Fast pissmyror är fruktansvärt obehagliga!
Möjligen gör myrorna en viss nytta i växthuset??
rosita
CITAT (pancho @ 03-06-2011, 07:41) *
Kan det möjligen vara så att någon växt producerar nektar som är giftig? (Lindnektar är giftig för humlor och bin, åtminstone ibland). Myror skadar väl aldrig växter, de kanske tvärtom plockar bort insektslarver som är deras proteinkälla för larvuppfödning. De vuxna myrorna livnär sig väl mest på sötsaker. Fast pissmyror är fruktansvärt obehagliga!
Möjligen gör myrorna en viss nytta i växthuset??

Jag tycker att det är otrevliga djur, de bygger bon i hinkarna med paprikaplantor hos mig. Och myror hjälper bladlöss... så att de skulle göra någon nytta i växthuset har jag svårt att tro! Annat än den nytta de gör åt bladlöss...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon