Full version: Klippo med problem
mamamaggan
Vi har en Klippo gräsklippare som vi inte vet så mycket om. Har fått den av en kompis som sålde sitt hus och inte hade användning för den längre .

Den startar /funkar bara på mellanläge och sedan går det att klippa i c:a 20 - 25 min . Då börjar den att ryka med en ganska kraftig vit rök och så stannar den.

Går inte att få igång den igen förrän den blivit helt kall.

Funderar på att lämna in den för att få ett kostnadsförslag på vad det skulle kosta att fixa den , om det överhuvudtaget går , men tänkte fråga här först .

Vad säger ni , vad kan det vara för fel och är det alltid värt att kosta på en Klippo ?
malcolm
Jag har själv en Klippo som fungerat klanderfritt i ca. 20 år, har aldrig haft de problem som du beskriver men skall försöka ge lite tips i alla fall. Det tyder på att klipparen blir för varm och/eller får för fet bränsleblandning (för mycket bensin i förhållande till luft). Detta kan bero på att luftfiltret är igensatt så maskinen går som på choke hela tiden, sedan har jag för mig att det finns som en slags vinge som påverkas av luftdraget från fläkten. från den vingen går det en spiralfjäder som skall påverka förgasaren när maskinen börjar gå tungt tex. vid högt gräs. Denna fjäder kan ha hoppat/gått av och behöver kanske bytas om den blivit utmattad. Byta tändstift är aldrig fel, ta med det gamla till macken eller var du tänker handla ett nytt så det säkert blir rätt, en Klippo är hur somhelst värd att kostas på och jag tror inte det är något allvarligare fel på din/er. Lycka till! tummenupp.gif
malcolm
CITAT (mamamaggan @ 02-06-2011, 23:52) *
.Den startar /funkar bara på mellanläge och sedan går det att klippa i c:a 20 - 25 min . Då börjar den att ryka med en ganska kraftig vit rök och så stannar den.

Går inte att få igång den igen förrän den blivit helt kall.

Man skall aldrig ha gaspådraget högre än till max. hälften vid drift, den sista biten är choke och startläge och används bara vid kallstart. skall man starta en varm maskin bör man bara ha ett litet gaspådrag annars kvävs den. Detta betyder att det kanske bara är handhavandefel, starta maskinen och dra ner gaspådraget rejält när ni börjar klippa så kanske det fungerar bättre.
mamamaggan
Tack för det Malcolm.

Då vet vi lite mer om hur vi ska göra . Vi får prova med dina tips/erfarenheter , tror att den kommer att gå bättre då.

Har ju förstått att en Klippo är en väldigt bra maskin , det är därför vi funderar på att kosta på den lite , så om vi inte kan få ordning på den trots allt så lämnar vi in den . Får väl be att få ett kostnadsförslag iaf.

fridsbacka
bra klippare , rätt dyra att köpa och kvaliten är inte riktigt bra när man har dom inom jobbet där dom går arbetsdag efter dag då faller dom tyvärr ihop
ingrid fuxwall
Problemet kan bero på att Ni fylller på fel sorts olja, har själv använt mig av vanlig motor olja men numera inser jag att det är inte rätt och kan orsaka problem - korrigera mig Ni som vet bättre
LilleNo
CITAT (ingrid fuxwall @ 03-06-2011, 20:46) *
Problemet kan bero på att Ni fylller på fel sorts olja, har själv använt mig av vanlig motor olja men numera inser jag att det är inte rätt och kan orsaka problem - korrigera mig Ni som vet bättre

Är det en gammal 2T-motor så ska den ha tvåtaktsolja inblandat i bensinen, är det den vanligare 4T-motorn så ska det vara ren bensin i tanken och motorolja med rätt viskositet i sumpen/oljebehållaren. Oftast singlegrade (s.k rak olja) då vi endast kör gräsklippare på sommaren, annars finns det oljor med ett brett viskositetsspan (t ex SAE 5W-40) men dessa är endast till för att oljan inte ska bli allt för trögflytande vid kall väderlek/vinter och samtidigt kunna fungera på sommaren.

Till OP så säger jag som tidigare: Kolla handhavandet (rätt gasinställning under drift och vid start) samt korrekt olja och rätt mängd, rengör luftfiltret, byt stift. Fungerar inte det - lämna in på service (även maskiner behöver lite "kärlek" emellanåt, t om en Klippo).
malcolm
Klippo har Briggs & Strattonmotorer i sina klippare och dessa är inga tvåtaktare, alltså ingen olja i bensinen. Däremot skall själva motorn och "växellådan" ha smörjolja för att inte bli överhettad och skära ihop men de beskrivna besvären tyder inte på att det är detta som är problemet.
mamamaggan
Kan komplettera med att det står Briggs & Stratton 4 HP på den. Vi har tolkat det som att det är en motor därifrån och att den har 4 hästkrafter ( horsepower ).

Har för mig att vi köper " vanlig " bensin till den men är inte säker på oljan.

Min kompis vet heller inte så mycket om den visar det sig, hon ärvde den efter sin pappa och sedan var det hennes man som skötte klippandet tills han gick bort.
andersen
CITAT (mamamaggan @ 05-06-2011, 19:10) *
Kan komplettera med att det står Briggs & Stratton 4 HP på den. Vi har tolkat det som att det är en motor därifrån och att den har 4 hästkrafter ( horsepower ).
Har för mig att vi köper " vanlig " bensin till den men är inte säker på oljan.
Min kompis vet heller inte så mycket om den visar det sig, hon ärvde den efter sin pappa och sedan var det hennes man som skötte klippandet tills han gick bort.

Det är som malcolm säjer det skall vara vanlig bensin till den, och malcolm har rätt åxå ang oljan.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon