Full version: Ohyra på jordgubbar
Anna-Karin Lundberg
Mina jordgubbsplantor har blivit angripna av olika ohyra. Dels några pyttesmå svarta skalbaggar som släpper från plantan när man rör den, lyckas man fånga dem på ett papper under plantan så knäpper de till och stutsar iväg. Dels nån liten bagge med snabel, nån slyltare? Och sen kan man fånga några småsmå gula "kvalster".
Plantorna har små runda hål på bladen och i blommans kronblad, sen är det nån som gör att blomknoppen faller av, ser avgnagd/avklippt ut.

OK, jag fattar att man måste spruta mot ohyran men vill inte använda gift. Med såpa förstår jag att jag måste spraya "hela tiden". Jag planterade massor med tagetes i landet och hoppas de ska skrämma bort ohyran. Är det så lätt, eller har jag bara önskedrömmar? Är det bara att hacka bort jordgubbsplantorna och hitta på annat att odla om man inte vill hålla på med ohyrebekämpning? Nån som vet?
Åsa, mälardalen zon 2
Tyvärr är nog kanske inte lösningen den du vill höra. Det finns inget du kan spruta med. Den med snytet låter som jordgubbsvivel och de gör så blomknoppen blir avbiten. Deras larver lever i jorden. En av bekämpningarna man brukar rekommendera är att ta en fräs och gå över området så man fräser upp jorden och dödar larver och kanske anlägger ett jordgubbsland någon annan stans. Även att vattna ut en mängd nematoder kan nog ge effekt. Fast jag vet inte om det finns nån speciellt för just denna vivel det finns nematoder mot vanlig öronvivel, men man kan ju höra med Bionema vad de säger.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon