|
Skruttis
03-06-2011, 06:48
Våran katt äter gräs och spyr bortemellanåt men flera gånger har vi sett att han sitter och hulkar väldigt illa men att det inte blir något av det. Han tvättar sig väldigt mycket och släpper enormt mycket päls så det borde finnas mycket hår som ska upp. Det enda jag sett att han spyr upp är lite blött och grässtrån. Han verkar i övrigt inte att må dåligt på något sätt.
Kan jag hjälpa honom? Typ massera magen på honom? Ge något speciellt att äta?
Är det en korthårig katt? Såna har i regel inte hårbollar de behöver spy upp, men äter gräs & spyr gör de i alla fall.
kerstin z5-6
03-06-2011, 19:54
se ill att kattgräs finns vintertid.Det kan du göra inget annat:)
Whiskuchi
03-06-2011, 20:16
CITAT (Azur @ 03-06-2011, 13:50)  Är det en korthårig katt? Såna har i regel inte hårbollar de behöver spy upp, men äter gräs & spyr gör de i alla fall. Jo, korthåriga spyr också hårbollar. Skruttis - hur gammal är katten? Spyr han främst på fastande mage?
ingrids
03-06-2011, 23:41
Paraffinolja kan hjälpa till med hårbollar, minskar friktionen så hårbollen glider lättare. Syrran fick när hennes katt hade svårt att hulka. Rekommenderad dos verkar vara var tredje till fjärde vecka. Används också mot förstoppning på katter så den effekten får man på köpet.
Skruttis
04-06-2011, 07:01
Tack för svar allihopa!
Han är ca 4 år och jag är ganska säker på att han är en europeisk korthår.
Hela vintern har han levt utomhus och när vi först träffade honom såg han ut att vara flera kilo tyngre än vad han egentligen är. Det tack vare pälsen som var enormt tjock och fluffig. Han släpper fortfarande väldigt mycket päls. Det är de supermjuka små underhåren som släpper.
Det brukar märkas när han ska till att spy. Då vill han varken äta eller leka. Oftast är det på morgonen, så det är nog fastande mage.
Paraffinolja, hur får man i honom det? Via maten?
*Stintan*
04-06-2011, 07:21
Låter som en del hundar kan göra på mornarna och då beror det på att det är tomt i magen dvs för lång tid sedan de åt senast. Då brukar man rekommendera att ge något lite att äta så sent som möjligt. När jag haft katter har de haft fri tillgång till mat och de var ofta uppe och åt lite på natten. Mina hundar har också alltid haft fri tillgång till foder och äter också gärna väldigt sent så vi har sluppit hulkande och kräkningar. Testa det om du inte redan har det så.
Skruttis
04-06-2011, 07:37
Vi har alltid vatten, mjölk och torrfoder framme så han kan äta när han vill. Sedan får han någon form av kött på morgonen, fisk till lunch och lite kött på kvällen. Det händer att han ätit lite torrfoder på natten men ofta så sover han mer eller mindre oavbrutet hela natten.
*Stintan*
04-06-2011, 08:01
Varför ger du honom mjölk?
fridasj
04-06-2011, 10:21
CITAT (Skruttis @ 03-06-2011, 07:48)  Våran katt äter gräs och spyr bortemellanåt men flera gånger har vi sett att han sitter och hulkar väldigt illa men att det inte blir något av det. Han tvättar sig väldigt mycket och släpper enormt mycket päls så det borde finnas mycket hår som ska upp. Det enda jag sett att han spyr upp är lite blött och grässtrån. Han verkar i övrigt inte att må dåligt på något sätt.
Kan jag hjälpa honom? Typ massera magen på honom? Ge något speciellt att äta? Är det länge sedan du avmaskade honom? Katter som har spolmask brukar kunna hålla på och "kraxa" och göra kräkljud utan att det knappt kommer upp någonting. Är han inte avmaskad det senaste halvåret så skulle jag prova med det! Mvh Frida
Myosotis
04-06-2011, 12:32
CITAT (*Stintan* @ 04-06-2011, 09:01)  Varför ger du honom mjölk? Undrar jag också. Många katter tål inte mjölk, du kanske ska testa att ta bort den?
Skruttis
04-06-2011, 12:47
Han fick från början grädde för att han var så otroligt mager. Det tyckte han var jättegott och när han lagt på hullet och inte behövde äta upp sig längre så gick vi över till mjölk istället. Den är laktosfri. Vi upptäckte när vi ett par gånger gav honom lite falukorv som innehöll laktos, att han blev risig i magen. Sedan vi slutat helt med laktosprodukter så är han väldigt stabil i magen och det har inte skett några "olyckor" inomhus efter det. Han har aldrig panikbråttom att behöva gå ut på toaletten heller.
Det är ganska precis tre månader sedan han är blev avmaskad. Kan det vara behov av det redan? Han äter inga råttor, fåglar eller liknande utan håller sig till det vi serverar.
Myosotis
04-06-2011, 13:05
Har han inte ätit några djur behöver han inte avmaskas heller, skulle vara om han har slickat en annan katt och fått i sig mask. Men det varnas för att avmaska för ofta, resistenta maskar har tydligen börjat uppträda. När du avmaskar är det viktigt att hellre ge lite för mycket än för lite så att all masken verkligen försvinner. Det finns olika sorters mask, alla maskmedlen tar inte alla. Jag hade en katt som nästan dog av stopp i tarmen pga spolmask, jag hade bara avmaskat mot bandmask. Jaha laktosfri borde ju funka om han mår bra. Jag har gett paraffinolja med en stor spruta direkt i munnen (på den katten jag pratade om nyss, för att försöka få igång tarmen igen). Jag vet inte om din katt skulle äta det om du blandade det i maten, men du kan ju testa. Jag visste inte att det hjälpte med hårbollar, intressant. Hundar som har svalt något farligt (fiskekrok eller liknande) ska man ge surkål eller sparris, det liksom lägger sig runt det som ska ut, men för det första är en hårboll inte samma sak och för det andra vet jag inte hur man får en katt att äta surkål. Men det finns kanske någonting som kan funka på liknande sätt?
Ingrid Zon3
04-06-2011, 13:22
Om ni inte redan borstar honom så börja med det. Det hjälper till att minska mängden hår han får i sig. Har han stor hårboll i magen så kan man ibland känna den utifrån. Har den blivit så stor att den hindrar att han äter tillräckligt så är det ett problem, men allmäntillståndet var ju bra, eller hur? Paraffinolja är väl en petroleumprodukt. Visst, jag har också fått det rekommenderat av veterinär men föredrar själv intag av oliv- eller rapsolja så det får kisse också. Brukar inte vara problem att få i dem det med fodret  Skippa mjölken helt, skulle jag föreslå. Se till att han har tillgång till vatten skiljt från matplatsen, åtminstone i andra änden på köket (om det är där han serveras mat) helst i annan del av bostaden.
Skruttis
04-06-2011, 14:21
Vi tog ett avmaskningsmedel som även skulle hjälpa mot bandmask samt doserade lite högt (frågade apotekspersonal som kunde). Surkål, he he he, jag kan se minen på honom om vi försökte.  Får nog bli olja i maten istället. Borstar/stryker av honom gör vi dagligen. Vad är det i mjölken som kan vara dåligt, förutom laktos? Varför ska man separera maten från vattnet?
Myosotis
04-06-2011, 14:25
CITAT (Skruttis @ 04-06-2011, 15:21)  ...avmaskningsmedel som även skulle hjälpa mot bandmask... Tror nog att alla tar bandmask, problemet är snarare att de bara tar bandmask. Är han avmaskad mot spolmask?
Skruttis
04-06-2011, 14:35
Sorry Myosotis. Jag blandade ihop det.
Så här står det på medicinen (Drontal vet.)
.....ska användas då katten är angripen av rundmask (spolmask, hakmask) och bandmask.
*Stintan*
04-06-2011, 15:17
Om du inte vill avmaska igen så finns det en grej man kan köpa på apoteket som heter "Kolla masken". Tror man ska skicka in till nåt ställe där dom kan se om och i så fall vad för mask katten eventuellt har. Beträffande mjölk så säger veterinären följande: http://www.veterinaren.nu/fragelada/katt/m...-till-katt/5898Jag skulle inte ge katten mjölk, vem vet om den kan få framtida besvär.
Skruttis
05-06-2011, 13:04
Tack för länken Stintan.
Jag tyckte jag gjort så bra research innan han fick mjölk och allt tydde på att det bara var laktosen som var skadlig. Han får väl hålla till godo med bara vatten i fortsättningen.
Jag funderar fortfarande på varför man inte ska ha mat och vatten på samma ställen?
Myosotis
05-06-2011, 13:26
Kanske bara för att de inte ska grisa ner vattnet?
Skruttis
05-06-2011, 14:32
Aha, bara därför. Då får han ha kvar sitt matställe som det är för han har aldrig lyckats blanda sorterna. Han äter riktigt prydligt - oftast....
Ingrid Zon3
08-06-2011, 01:45
CITAT (Skruttis @ 05-06-2011, 14:04)  Tack för länken Stintan.
Jag tyckte jag gjort så bra research innan han fick mjölk och allt tydde på att det bara var laktosen som var skadlig. Han får väl hålla till godo med bara vatten i fortsättningen.
Jag funderar fortfarande på varför man inte ska ha mat och vatten på samma ställen? Jag funderar på samma sak, vet inte varför men uppenbarligen vet katterna det - utan att bevärdiga sig med att meddela oss. Jag fick det rådet när jag skaffade mina katter och de har alltid druckit bra. När jag varit kattvakt i hem där man haft vatten- och matskål intill varann, och där ägarna säger att katterna inte dricker just nåt vatten, har jag testat att ställa vattnet på andra sidan köket och varje gång har de katterna "plötsligt" börjat dricka ordentligt med vatten. Har hört nån teori om att äkta rovdjur (som katter) inte dricker där de fällt byten för att vattnet då skulle kunna vara förorenat, men jag tycker det verkar lite krystat. Men det kanske finns nån på odla som vet?
Skruttis
08-06-2011, 08:01
Tack för informationen Ingrid Zon3. Det var intressant att höra att det kan skilja. Vår katt är nog allt för långt ifrån sitt vilda ursprung för att veta om detta. Han dricker så gärna vatten precis bredvid matskålarna. Kanske jag skulle göra ett test i a f och bära iväg med vattnet en bit. Jag misstänker dock att han kommer att träta på mig för att han få gå extra för att få vatten.
ingrids
08-06-2011, 10:06
Paraffinolja kan man hälla på blötmat eller, om de funkar som min kisse, låta dem slicka i sig från mattes hand. Finns också doseringssprutor som man kan spruta in i munnen på dem med om de är mer kinkiga.
Myosotis
08-06-2011, 16:17
CITAT (Ingrid Zon3 @ 08-06-2011, 02:45)  Jag funderar på samma sak, vet inte varför men uppenbarligen vet katterna det - utan att bevärdiga sig med att meddela oss. Jag fick det rådet när jag skaffade mina katter och de har alltid druckit bra. När jag varit kattvakt i hem där man haft vatten- och matskål intill varann, och där ägarna säger att katterna inte dricker just nåt vatten, har jag testat att ställa vattnet på andra sidan köket och varje gång har de katterna "plötsligt" börjat dricka ordentligt med vatten. Har hört nån teori om att äkta rovdjur (som katter) inte dricker där de fällt byten för att vattnet då skulle kunna vara förorenat, men jag tycker det verkar lite krystat. Men det kanske finns nån på odla som vet?  Mycket intressant. Tycker inte alls teorin verkar krystad, det är ju sådana instinkter alla arter har för att överleva bättre.
Skruttis
10-06-2011, 11:15
Vi var till veterinären igår pga öroninflammation och frågade då henne om det här med hårbollar. Hon tipsade då om något som heter Kattmalt. Det innehåller bl a paraffin och ska underlätta för katten att spy. Det finns på apotek och diverse djurbutiker, receptfritt.
CITAT (Skruttis @ 10-06-2011, 12:15)  Vi var till veterinären igår pga öroninflammation och frågade då henne om det här med hårbollar. Hon tipsade då om något som heter Kattmalt. Det innehåller bl a paraffin och ska underlätta för katten att spy. Det finns på apotek och diverse djurbutiker, receptfritt. Kattmalt fick min misse när han hade problem med magen och han åt med god aptit. Det är som en kaviartub ungefär, så man spritsar ut en lämplig bit över kattmaten. När det gäller vatten så har jag en vattenautomat till mina katter, det för att de ska dricka ordentligt eftersom de äter torrfoder. Katter, eller djur överhuvudtaget, vill dricka vatten i rörelse har jag läst. Jag skaffade min första vattenautomat (fontän) efter att en äldre katt fått stenar i urinen och jag läst att det är viktigt att han drack ordentligt. Och minsann vad alla katter började dricka när de fick en vattenautomat att gå till. Pius
Hej Våra kissar ( innekatter) dricker inte heller vattnet som står intill matskålarna ( de har varsina matplatser) ...utan båda två går in i badrummet och dricker vatten där istället. Blev så att vattenskålen som vår " salig Birmakatt Rosie " hade där inne ,blev kvar och nu dricks det alltid i den och gärna i duschen förstås På verandan går det också ypperligt att dricka ur det som finns tillgängligt men inne är det badrummet som gäller....
Skruttis
10-06-2011, 13:24
Tack för er information, Pius och Azola. Just nu dricker missen ändå, men det är bra att veta om han skulle ändra sig och inte vill dricka ur skålen längre. Små pölar som bildas på altangolvet är också väldigt goda att dricka vatten ur.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|