Tullerull
Jag har inte hört så mycket om den där dvärgbandmasken eller vad den hette på senare tid.
Vågar man äta från bärbuskar och grönsaksland i sommar? Vi har ju hela trädgården full med ätbara grejer, och min son älskar att gå och äta från allt möjligt i trädgården (ibland mindre lyckat wink.gif

Vi bor i Gästrikland.

Det känns så sorgligt att det har varit så mycket problem med frukt o grönsaker den senaste tiden, både importerade och svenska.
Ska det bli så att dagens barn ska få växa upp utan att kunna plocka från skog och mark...?
Mycket sorgligt om det är dit vi är på väg sad.gif
HelénE
Ja det törs du säkert. Jag har vänner i Tyskland där denna parasit finns och de äter då allt från sin trädgård.
Men de är alltid noga att skölja sina grönsaker.

Däremot så plockar de inte bär ute i naturen i rävfrekventa områden.

Det finns ju inte heller något som säger hur de grönsaker man köper växt, om de vuxit där en smittad räv sprungit omkring.

Helén
malcolm
Jag äter allt hemodlat och inte har jag några problem med bär och svamp från skogen heller, undvek dock svamp från norduppland och Gästrikland de första åren efter Tjernobyl men nu har även det fallit i glömska.
*Stintan*
Tror inte man behöver vara orolig alls för att äta varken av det trädgården ger eller bär i skogen. Det finns betydligt riskablare saker vi alla gör dagligen utan att fundera ett dugg över det. Hundratals rävar har skjutits och kontrollerats och bara 3-4 st har påvisat dvärgbandmask i hela Sverige.
Tullerull
Men finns den inte i sorkar och råttor också? Sådana har vi ju betydligt fler av än rävar.
*Stintan*
Människan smittas inte av sorkar och andra smågnagare det blir däremot rävar och hundar om dom äter smittade sådana gnagare.

Här kan du läsa mer: http://www.sva.se/sv/navigera/Djurhalsa/Zo...multilocularis/
skalman5607
Här är en länk till Svenska Jägareförbundet som har mycket information om parasiten ifråga.
Den största risken löper hundägare, framför allt jakthundar som är lösa i områden där åarasten förekommer.

Både Jägarförbundet och SVA har bra information på sina hemsidor.

http://www.jagareforbundet.se/svenskjakt/N...-svamp-1.16754/
Tullerull
Tack för alla svar!
Ska lusläsa länkarna nu..
merlin68
Många sjukdomar är på väg till Sverige - de flesta finns väl redan här fast vi inte vet om det ännu. Man ska nog tvätta bär plockade i skogen för säkerhets skull när man vet att det finns dvärgbandmask i ens omedelbara närhet (att man har hittat rävar smittade med masken). Överdriven oro gör bara att man mår dåligt troligtvis helt i onödan...Jag växte själv upp i ett dvärgbandmask-land. Jag och alla vi känner har alltid ätit bär ifrån skogarna - direkt från buskarna - och ingen har drabbats av denna parasit. Vi hade även rabiessmitta i vårt område och smittan sprids inte enbart genom bett utan också via svamp och bär vilket många inte vet...Leptospiros smittar via vattensamlingar i pölar och urin alltså även genom att äta ett nerkissad bär...
Christa
CITAT (merlin68 @ 03-06-2011, 19:42) *
Många sjukdomar är på väg till Sverige - de flesta finns väl redan här fast vi inte vet om det ännu. Man ska nog tvätta bär plockade i skogen för säkerhets skull när man vet att det finns dvärgbandmask i ens omedelbara närhet (att man har hittat rävar smittade med masken). Överdriven oro gör bara att man mår dåligt troligtvis helt i onödan...Jag växte själv upp i ett dvärgbandmask-land. Jag och alla vi känner har alltid ätit bär ifrån skogarna - direkt från buskarna - och ingen har drabbats av denna parasit. Vi hade även rabiessmitta i vårt område och smittan sprids inte enbart genom bett utan också via svamp och bär vilket många inte vet...Leptospiros smittar via vattensamlingar i pölar och urin alltså även genom att äta ett nerkissad bär...

Åt ni lingon fram marken också? Dom är ju mer på marken än t ex blåbär. Jag vrålåt lingon direkt i skogen på ett ställde där det fanns väldigt mycket rävskit. Det var i höstas och jag tänkte att det var bäst att passa på att göra det innan vi får hit rävbandmasken. Det stod ju på SVA´s hemsida att den ännu inte fanns i Sverige.

Första fyndplatsen för rävbandmasken är bara någon mil därifrån så det känns ju lite kymigt sick.gif

Märkligt att SVA kunde hävda att parasiten inte fanns i Sverige när de bara hade testat ca 300 rävar om året i hela Sverige.

Nu har de testat massor och på det stället där de hittat de smittade rävarna har de testat ett antal som inte var smittade. Man kan alltså inte vara säker ens om de testat 5 stycken som är smittfria på en plats.

Här finns en karta där man kan se var de testat rävar. http://sva.se/upload/pdf/vilt/r%c3%a4var20...nalyserade.html

Det var ju i alla fall skönt att höra att ingen blivit smittad där du bodde merlin.
*Stintan*
SVA har undersökt 2525 rävar från hela landet hittills i år och av dem var 3 st infekterade med dvärgbandmask. En i Västra Götaland. en i Sörmland och en i Dalarna.

Christa
CITAT (*Stintan* @ 06-06-2011, 09:40) *
SVA har undersökt 2525 rävar från hela landet hittills i år och av dem var 3 st infekterade med dvärgbandmask. En i Västra Götaland. en i Sörmland och en i Dalarna.

Vad vill du säga med detta inlägg?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon