Full version: Min "önskelista"
Samsara
I år ska jag satsa på att hitta så mycket som möjligt av detta:
* Fibbla
* Groblad
* Maskros
* Vicker
* Kirskål
* Kärringtand
* Viol
* Klöver
* Malva
* Hibiskus
* Optuniakaktus
* Kryddväxter
* Isop

Jag vet inte ens hur Fibbla, vicker och kärringtand ser ut? unsure.gif

Vet någon var man kan köpa obesprutad hibiskus, optuniakaktus och kryddväxter?
Alba
Här hittar du Opuntia kaktusar. Jag har aldrig handlat där själv men sett att när man frågar rekommenderas ofta denna sida.
Wermlanddesertplants
Gunilla T
Jag har köpt opuntia av en bekant ....funderar lite på att anlägga en kaktusodling i trädgården g.gif de är vinterhärdiga bara man planterar dem i sand/grus.
merlin68
Har sett fröer till rosa maskros på Tradera. Någon som jag köpt? Låter spännande, särskilt att få se min maskros-hatande grannens min om jag odlar dem som rabattväxt giggle.gif
Samsara
CITAT (merlin68 @ 03-06-2011, 21:11) *
Har sett fröer till rosa maskros på Tradera. Någon som jag köpt? Låter spännande, särskilt att få se min maskros-hatande grannens min om jag odlar dem som rabattväxt giggle.gif

Hehe, jag vill nog köra på gula vanliga. Dessa ska jag inte odla utan plocka färska och ge direkt till lilla herrn här hemma tongue.gif eventuellt torka lite också så jag har över vintern.

CITAT (Gunilla T @ 03-06-2011, 10:01) *
Jag har köpt opuntia av en bekant ....funderar lite på att anlägga en kaktusodling i trädgården g.gif de är vinterhärdiga bara man planterar dem i sand/grus.

Jag ska ha kaktusen i en bur åt min landsköldpadda men ska plantera den i grus/torv blandning, det går kanske lika bra?
Gunilla T
CITAT (Samsara @ 03-06-2011, 22:37) *
Jag ska ha kaktusen i en bur åt min landsköldpadda men ska plantera den i grus/torv blandning, det går kanske lika bra?

Den har ganska långa taggar, opuntian...gör inte sköldpaddan sig illa på nålarna?

Det behövs ingen torv men står kaktusen under tak så behöver den säkert vatten någon gång ibland.
Samsara
Tydligen så äter dem denna växt inkl. taggarna :S
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon