CITAT (Bengalow @ 03-06-2011, 12:57)

Ja, använder man "fel" mejsel/bits till sktuven, så händer det att det går galet. Det finns 2 slags kryss-skruvar, och det gäller att hitta rätt mellan Philips och Pozidrive. Jag har för mig att Philips har ett grövre kryss, och då brukar det gå bra med en Pozidrive-mejsel, men inte tvärtom. Märkningen på Pozidrive är enkel...det finns små "skåror" på skruvskallen...Kolla det nästa gång, så brukar det gå bra.
Jag har bits för både Philips och "vanlig" stjärna men det brukar inte funka nåt vidare i alla fall, Bauhaus har inga plåtskruvar med torx och det hade inte Woody heller. Hittade dock sortimentaskar hos Biltema med lite blandade storlekar men de var inte förzinkade (eller rostfria) och lämpar sig därför inte utomhus eller till bilen. Woody hade dock en sorts grövre självborrande plåtskruv med sexkantskalle så det fick bli ett gäng sådana så länge (1:50/st) och så hade de träskruv 5 x 30 med torx, 200 st för 146 kr så det blev en låda sådana också- Mina bits fungerar bra så länge man skruvar för hand men vil man köra med skruvdragare slirar det ofta, undrar hur de gör och vad de har för grejor i alla dessa hemmafixarprogram för där verkar allt gå så himla galant. Problemet här hemma är att väggarna är så kexiga, själva stommen är av lättbetong men sedan är det puts ovanpå och på vissa ställen så mycket att det inte går att fästa någonting och speciellt i ytterväggarna som verkar ha någon slag pressade halmskivor med cement och där får man limma fast pluggen med smältlim för att det man vill sätta upp skall sitta kvar. En klädkrok för morgonrocken ramlade ner tre gånger innan jag limmade fast pluggen, köpte en ny spisfläkt förrra helgen och till den är det en slags konsoler som skall fästas i bakkant i densamma men dessa vågar jag inte använda för det kommer aldrig att hålla Istället har jag köpt plåtvinklar som jag skall skruvaa fast ovanpå fläkten och sedan fästa i sidorna på intilliggande skåp och det var till detta jag skulle ha plåtskruven. Vill helst inte borra i fläktkåpan för att riskera att borrspån letar sig in i motorn så därför ville jag ha självborrande skruv.
När jag gjorde i ordning min lilla verkstad här hemma tänkte jag bulta fast vinkeljärn på väggen för att göra en väggfast arbetsbänk men det gick inte eftersom det var flera centimetr puts på väggarna, istället skaffade jag ankarjärn av samma typ som man sätter upp kabelstegar inom industrin med. I ändarna svetsade jag fast vinkeljärn som jag bultade fast i golvet och i taket och sedan kunde jag fästa vinkeljärnen i dessa och hänga upp en verktygstavla. Denna konstruktion blev mycket stabil och jag kan lova att man lägga upp en bilmotor där utan problem men vilket jobb för att få till en bänk men som tur var kunde jag låna verkstaden på jobbet (efter arbetstid) för att göra i ordning bitarna fast materielet var ärligt betalt via personalköp.