Full version: plommonstekel
tortom
Hej

Såg på plommonträdet i dag, samma sak som förra året. Små svarta hål och klyver med en nagel i hålet hittar man en otrevlig liten larv ca 4 mm lång. Förmodligen plommonstekel?
Har använt limring och städat bort fallfrukt samt borstat stammen men ej prövar Weibulls feromonfälla.
Såg en arikel på nätet om ett preparat som heter Kvassia, vet någon mera om detta?

Tortom
*Stintan*
Lägg ett lakan under trädet och skaka det dagligen så att karten trillar ner så du kan kasta dom. Försök ta bort angripna plommon. Lakanet för att inte larverna sk hinna smita ner i jorden och förpuppa sig. Dom flyger som vuxna så limring hjälper inte utan det är att se till att inte larverna kommer ner i jorden och kan utvecklas som gäller.
tortom
Hej,

Är det samma problem oavsett plommonsort?

Tortom
*Stintan*
Jag har haft mest problem med Victoriaplommonen.
christian_w
Varje år plockar jag bort de angripna karten. Så tiidigt som möjligt, trädet ska inte behöva göda larverna. ..
Men trösta Dig: Inte alla kart blir angripna, Du behöver antagligen plocka bort även en del icke angripna kart. Vid midommar bör det vara minst 1 1/2 tumbredd mellan karten, gärna 2 !
CharlotteF
Våra plommon var totalt sönderätna förra året. Plockade och kastade ALL frukt. För några veckor sen satte jag upp en feromonfälla, den är proppfull med små kräk! Och ingenting syns på karten alls! I helgen ska feromonfällan bytas. Spännande, ser faktiskt ut att funka riktigt fint! :-)
lockig
CITAT (CharlotteF @ 22-06-2011, 00:09) *
Våra plommon var totalt sönderätna förra året. Plockade och kastade ALL frukt. För några veckor sen satte jag upp en feromonfälla, den är proppfull med små kräk! Och ingenting syns på karten alls! I helgen ska feromonfällan bytas. Spännande, ser faktiskt ut att funka riktigt fint! :-)

Var har du lyckats få tag på feromonfällorna? Jag har försökt söka på nätet men hittar ingenting. Hade varit bra att veta inför kommande säsong.
Ally
Hur sökte du? happy.gif
Jag blev nyfike för jag har också samma problem, sökte på "feromonfälla" i google, och det kom upp direkt: http://www.nyttodjur.se/produkt/feromonfae...onvecklare.aspx
HelénE
CITAT (Ally @ 03-08-2011, 23:18) *
Hur sökte du? happy.gif
Jag blev nyfike för jag har också samma problem, sökte på "feromonfälla" i google, och det kom upp direkt: http://www.nyttodjur.se/produkt/feromonfae...onvecklare.aspx

Sån ska jag pröva med, har några gamla plommonträd som är fulla av nån ohyra som jag tror är plommonvecklare. Eftersom träden står mitt inne bland syrenerna (som är stora) och på utsidan av vårt staket och det från andra hållet i utkanten växer massa nässlor o tistlar så kommer jag inte åt att in o lägga lakan och skaka och rensa. Jag kanske int efår bort allt med denna produkt men kan kanske minska ner det hela.

När på året ska man sätta upp dessa?

Helén
*Stintan*
På våren. Jag har använt såna fällor i flera år och brukar hänga upp dom när trädet blommar. Men det är också viktigt att man inte låter angripen frukt ligga kvar på marken.
Roland B
Fälla för plommonstekel.
Feromonfällor för plommon brukar vara svåra att få tag på i handeln på våren. Jag fick ett billigt och bra tips i våras, men satte upp min "fälla" lite för sent. Den ska upp innan blomningen börjar. Nu till tipset!
Spara en nästan tom sirapsflaska ( ca 1 cm kvar) och fyll på lika mycket äppelcidervinäger, tillsätt 7 delar vatten och skaka om. Skär ett par snitt i bröstet på flaskan och trä ett snöre genom dessa för upphängning i trädet.
Man kan också skruva av locket och binda snöret om halsen för upphängning. Man kan kolla fångsten med någon veckas mellanrum och tömma bort insekterna som drullat ner i fångstvätskan. Blanda nytt och fortsätt fångstarbetet, man kan också spara vätskan till en ny omgång om man har ett gammalt durkslag och sila bort fångsten, slänga den i komposten och åter fylla flaskan med sirap/vinäger/vattenblandningen. Lycka till och jag upplevde att det blev onormalt lite angrepp på mina plommon i år trots att jag var sent ute. De plommon som blev angripna plockade jag bort så fort jag fick syn på dom.
Rolle tummenupp.gif
HelénE
CITAT (Roland B @ 07-08-2011, 11:43) *
Fälla för plommonstekel.
Feromonfällor för plommon brukar vara svåra att få tag på i handeln på våren. Jag fick ett billigt och bra tips i våras, men satte upp min "fälla" lite för sent. Den ska upp innan blomningen börjar. Nu till tipset!
Spara en nästan tom sirapsflaska ( ca 1 cm kvar) och fyll på lika mycket äppelcidervinäger, tillsätt 7 delar vatten och skaka om. Skär ett par snitt i bröstet på flaskan och trä ett snöre genom dessa för upphängning i trädet.
Man kan också skruva av locket och binda snöret om halsen för upphängning. Man kan kolla fångsten med någon veckas mellanrum och tömma bort insekterna som drullat ner i fångstvätskan. Blanda nytt och fortsätt fångstarbetet, man kan också spara vätskan till en ny omgång om man har ett gammalt durkslag och sila bort fångsten, slänga den i komposten och åter fylla flaskan med sirap/vinäger/vattenblandningen. Lycka till och jag upplevde att det blev onormalt lite angrepp på mina plommon i år trots att jag var sent ute. De plommon som blev angripna plockade jag bort så fort jag fick syn på dom.
Rolle tummenupp.gif

Tack för tipset!
Undrar bara hur tusan jag ska göra av med så mycket sirap...brukar förbruka en flaska på 10 år biggrin.gif
Å andra sidan att köpa o hälla ut är nog billigare än att köpa sådana där fällor.

Helén
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon