Full version: Mur av lecablock
Maggan H
Jag vill ha en mur runt uteplatsen och leca är väl så bra som något, tänkte måla den enhetligt grå el kanske sandfärgad. Men maken är rädd att vatten kan tränga in och sen när det fryser spränga sönder den. Har ni erfarenhet av lecablocksmur? Vad rek annars, är vanliga cementblock bättre?
ingrids
Har lecablock som stödmur i zon 5 och ingen frostsprängning än, äldsta delen har klarat tre vintrar, inga bitar på framsidan har i alla fall trillat bort och det jag ser av baksidan är också intakt.
Maggan H
Ah, bra, tack Ingrids! Har du målat din?
Ida_Sävast
Hej!

Det är ett tag sen du skrev ditt inlägg nu men jag kommenterar ändå. smile.gif

Jag bor i zon 6 och murade en rabatt av lecablock som nu har överlevt två vintrar. Visserligen föll en hel sida ner på gräsmattan (tippade bakåt så att säga) efter första våren men det berodde inte på frysning och sprickning i blocken utan på att tjälen gick ur marken olika fort under rabatten och att sidorna då sänktes i olika takt och tvingades isär. Vi löste det genom att bygga en träram med överliggare runt hela rabatt-muren och nu står den oskadd efter andra vintern. smile.gif

Ida
goolmoon7
Väljer du tryckimpregnerat klass AB är det inte så giftigt, men klass A och M kan innehålla arsenik och kreosot. Det är inget du vill ha på morötterna, det kan jag lova. Dessutom tror jag det kommer fällas ut en del i jorden och göra det ganska svårodlat.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon