MRLINDELL
22-02-2004, 19:20
Hej!
Jag satte den 10/2 och det har kommit upp en hel del som just nu har dubbla bladpar. Men några plantor ser torra ut i bladspetsarna trots gott om vatten hela tiden.
Jag använder här några av Bröderna Nelssons svarta självvattnande platta med 18 st 9 cm bruna krukor.
Åsa, mälardalen zon 2
22-02-2004, 19:24
Om det är hjärtbladen som är bruna är det normalt de brukar vissna när de riktiga bladen kommer.
MRLINDELL
22-02-2004, 19:29
Wow! det finns alltså hopp!!!
Det har gjort ont att plocka bort plantor som har dålig prognos, men man måste ju.
Tack! det känns redan bättre ....
lite väl tidigt med tomatodling nu? risken är väl att de blir långa och gängliga.
Jag sår mina tomater först om 3-4 veckor.
MRLINDELL
22-02-2004, 20:11
Vad anses som lång och gänglig?
Tomatplanter kan planteras om ganska djupt ned till de första bladen t o m efter experterna på nätet. Det skulle t o m vara till fördel för alla den del som hamnar under jord bidrar till det kommande rotsystemet.
Men .. även jag kan ha fel

)
Tog en bild i kväll ... bild #3 i frösättning.
http://www.odla.nu/album/showalbum.php?aid...&uuid=mrlindell
Åsa, mälardalen zon 2
22-02-2004, 20:18
Japp du kan plantera tomatplantorna djupt det räcker ofta med att toppen sticker upp för att växten ska klara sig. Det jag tror Virgo tänker på är att tomatplantor brukar växa ganska bra så även om man hela tiden planterar om dem och placerar dem djupare kommer man till ett stadium då plantorna blir enormt stora och det blir svårt att hitta och få plats med tillräckligt stora och djupa krukor. Och när man inte har plats för större krukor så brukar ofta tomaterna bli ganska långa och gängliga. +Tomater som står trångt skuggar varann och då sträcker de på sig och blir snabbare gängliga.
Tomat är väldigt köldkänsliga de vill ej ha temperaturer under +7-8C så man får odla dem inomhus ganska länge ifall man startar i jan-feb.
ca 8 veckor innan utplantering brukar vara en lagom förkultiveringstid för tomat så även jag väntar åtminstone till en bit in i mars.
MRLINDELL
22-02-2004, 20:33
Jag förstår.
Det blir en vända till för mej ändå, kanske mitten på mars är min plan också.
Av de här 36 tidiga plantorna hoppas jag att det blir några som hänger med TIDIGT i växthuset.
Vi får hoppas på fint april/maj väder, man får ta ut dem i vårsolen.
Jag har ändå inte plats med alla plantorna i växthuset, det blir under lampa på flera lämpliga platser hemma ett tag till.
Åsa, mälardalen zon 2
22-02-2004, 20:37
Angående vårsolen: Glöm inte skugga tomatplantorna ifall du ställer ut dem på våren, solen är stark och plantorna bränns sönder på nolltid. Bladen omvandlas till beige-vitt papper och torkar bort. Jag har förlorat många tomatplantor på det sättet innan jag förstod att plantor måste avhärdas även med tanke på ljuset de klarar helt enkelt inte av det starka ljuset , de måste vänja sig gradvis.
MRLINDELL
22-02-2004, 21:40
Jag hittade en intressant Dansk länk till skötsel av tomatplantor mm.
http://www.havenyt.dk/artikler/koekkenhave.../tomat/326.htmlIntressant! Helt i min smak

)
var en bra länk.
att så i mitten mars blir perfekt, så slipper man mycket besvär med rangliga plantor.
Tittiluringen
22-02-2004, 22:32
jag sår mina tomater i januari... men dom behåller jag å andra sidan i lgh så jag skördar dom första tomaterna till midsommar... mest för skoj.
och inte blir dom långa och rangliga heller... men det beror väl på vad man har för ljus och värmeförhållanden oxå?
Men kul är det!
Kram T-luringen
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.