Irene_L
03-06-2011, 20:23
Förra året köpte jag en korgsäng på loppis. Den hade jag tänkt ha ute med blommor och nu har jag ordnat det! Först tog jag en sopsäck som jag fixade till och klädde korgsängens insida med den. Jag gjorde några hål i botten av plasten så att vattnet inte blir stående i sängen.
Mannen hjälpte mig att fylla den med jord och sen var det bara planteringen kvar! Jag har ju en massa dahlior från förra året och många av dom planterade jag i korgsängen:
[attachment=61279:korgs_ng...lior_ram.jpg]
Det ska bli spännande sen att se hur det blir sen när alla dahlior blommar!
Eva i Skåne
03-06-2011, 20:37
Så kul Irene! Jag har kommit över en gammal babykorg som jag tänkt ha växter i, men jag har inte startat än med planteringen.
Har du behandlat själva sängen med något, typ lackat, eller du räknar med att den ska hålla några år ändå?
Jag har ett "stativ" till min korg, men vet inte om det orkar med en säck jord och växter.
Jag ska återkomma till denna tråden med bild när jag planterat.
Barnsängstråden
Irene_L
03-06-2011, 20:51
Tack Eva! Kul med din idé! Väntar på bilder!
Jag har inte behandlat korgsängen med något! Var allt lite lat men köpte den väldigt billigt och den får hålla så länge den håller!
Eva i Skåne
03-07-2011, 20:43
Inget har blivit gjort med min babykorg än, eller jo, men det har inte blivit planterat några sommarblommor i den.
Denna sommaren får den stå på terassen med en del av mina inneblommor (som är ute på sommarlov). Kanske jag orkar behandla den nästa vår så den kan stå ute i gräset.
[attachment=62363:021.JPG]
mamamaggan
03-07-2011, 23:29
Nu fick jag en idé ! Om man lackar korgen utvändigt så håller den väl bättre , eller hur ?
Kom på att jag skulle kunna fixa till våran korgsäng och ha som kryddkorg . Plantera kryddor i och ha här hemma ute på trappen eller kanske vid stugan .
Tack för den idén !!!
malcolm
04-07-2011, 06:35
Flätad rotting är lättast att behandla/lacka med färgspruta eller sprayburk, finns billiga färgsprutor på Biltema och då kan man köra med vanlig färg/impregnering.
Katarina Odla.nu
04-07-2011, 06:46
Så fint Irene! Lägg gärna in ny bild när det börjar blomma!
Jag gick in på din blogg också och njöt av fina bilder.
Ha en bra dag/önskar Katarina på redaktionen
Det kommer att bli "görsnyggt" när dahliorna blommar. Kan man inte olja in korgsängen så den håller i många år tro.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.