jag har köpt ett hus med en trädgård som inte alls skötts om, är dessutom helt novis på
det här med odling, men jag glädjer mig massor!! Har dock lite bryderier som jag undrar om ni kan hjälpa mig med:
1) Får tillgång till min trädgård den 1/7, den ligger en bit utanför Malmö dvs zon 1. Jag vill hemskt gärna odla i den redan i sommar, men förstår att jag är sent på det... har nu dock köpt sättpotatis trots allt för att prova...
Min plan är att förgro potatisen på tidningar i ett ljust rum i vår nuvarande lägenhet tills inflyttningsdatum och då så fort som ögat i pallkragar. Tror ni det kan funka eller är det att slänga bort pengar att ens prova?
2) Har även köpt ett par tomatplantor som nu tronar i lägenhetsfönstret på solig sida i rejält stora krukor. kan man få tomater inomhus? Har de en chans att "göra" tomater som hinner bli färdiga innan sommaren är slut på det här viset? Funderar på om de liksom behöver pollineras eller ngt för att bilda tomater, isf kommer det ju inte funka bakom stängda fönster på 4:e våningen mitt i stan...
Mycket tacksam för hjäp, tips o trix, tar även gärna emot kloka råd på vad jag bör tänka på och planera redan i sommar inför nästa år... kanske kan undvika ett par nybörjarmisstag på det viset iaf!
Tack på förhand!