Full version: SEN potatis!
Lantlolla
Hejsan alla,
jag har köpt ett hus med en trädgård som inte alls skötts om, är dessutom helt novis på
det här med odling, men jag glädjer mig massor!! Har dock lite bryderier som jag undrar om ni kan hjälpa mig med:
1) Får tillgång till min trädgård den 1/7, den ligger en bit utanför Malmö dvs zon 1. Jag vill hemskt gärna odla i den redan i sommar, men förstår att jag är sent på det... har nu dock köpt sättpotatis trots allt för att prova...
Min plan är att förgro potatisen på tidningar i ett ljust rum i vår nuvarande lägenhet tills inflyttningsdatum och då så fort som ögat i pallkragar. Tror ni det kan funka eller är det att slänga bort pengar att ens prova?

2) Har även köpt ett par tomatplantor som nu tronar i lägenhetsfönstret på solig sida i rejält stora krukor. kan man få tomater inomhus? Har de en chans att "göra" tomater som hinner bli färdiga innan sommaren är slut på det här viset? Funderar på om de liksom behöver pollineras eller ngt för att bilda tomater, isf kommer det ju inte funka bakom stängda fönster på 4:e våningen mitt i stan...

Mycket tacksam för hjäp, tips o trix, tar även gärna emot kloka råd på vad jag bör tänka på och planera redan i sommar inför nästa år... kanske kan undvika ett par nybörjarmisstag på det viset iaf!

Tack på förhand! thanks.gif /Wannabe-lantlolla
Christine D
Hej, om du förgror potatisen ordentligt tror jag inte det är några problem, men du kommer ju såklart få senare potatisar. Annars borde det inte bli några problem. Grönsaker som du kan så i princip när som helst är ex. sallad, rädisor och spenat och asiatiska bladgrönsaker. De kan du så ända till augusti och ändå få skörd. Dock ska man vara väldigt noggrann om man sår rädisor under de hetaste månaderna, om rädisor utsätts för torka har de lätt att bli träiga.

Tomater brukar ofta vara självpollinerande och jag har läst att blomman redan kan vara befruktad innan den ens slagit ut. Annars kan du läsa om just Din tomatsort och få reda på mer fakta. Om det nu skulle vara så att den behöver någon sorts pollinerare kan du föra över pollen från en ståndare till en annan pistill med en liten pensel.

Lycka till!
/Christine bravo.gif
bullerbybo
Har du tid och plats kan du, förutom att förgro potatisen också börja dra upp plantor för utsättning. Det går bra att förodla potatisar i halva mjölkpaket.
Lantlolla
Hej o tack för tips!
Förodla i mjölkkartong låter intressant, planterar jag knölarna en o en i mjölkpaket då bara? O sen när det är dags att plantera i min nya trädgård sätter jag ut hela "mjölkförpackningsinnehållet" i jorden?

Längtar så mycket till trädgården att jag knappt kan sova på nätterna, nedräkning varje dag nu! Ha tillbringat helgen uppe hos svärmor och fått ordentlig genomgång av hennes perennrabatt, så nu börjar funderingarna kring hur min egen framtida perennrabatt ska se ut... så många möjligheter!

Hoppas att ni alla haft en härlig solig helg också!

/Lantlollan
Christine D
CITAT (Lantlolla @ 05-06-2011, 16:07) *
Hej o tack för tips!
Förodla i mjölkkartong låter intressant, planterar jag knölarna en o en i mjölkpaket då bara? O sen när det är dags att plantera i min nya trädgård sätter jag ut hela "mjölkförpackningsinnehållet" i jorden?

Längtar så mycket till trädgården att jag knappt kan sova på nätterna, nedräkning varje dag nu! Ha tillbringat helgen uppe hos svärmor och fått ordentlig genomgång av hennes perennrabatt, så nu börjar funderingarna kring hur min egen framtida perennrabatt ska se ut... så många möjligheter!

Hoppas att ni alla haft en härlig solig helg också!

/Lantlollan

Det är nog bara så som du tror, ta ut plantorna ur mjölkförpackningarna och plantera ut dem med rejält avstånd mellan varandra.
Trevlig långhelg!
/Christine
Lantlolla
Nu har mina potatisar kommit, men jag är lite orolig... de har nämligen redan flera cm stora groddar! Jag har ingen trädgård förrän första juli, kan jag låta potatisarna ligga framme tills dess eller kan man förgro dem för mycket? Vad händer då?! Ruttnar de, eller har de bara ingen växtkraft kvar när man väl sätter dem i jorden?

Tänkte prova att sätta några i mjölkkartonger, men misstänker att min sambo kommer att kasta ut både mig o potatisarna om jag gör det med alla, vi bor fortfarande i lägenheten o försöker sälja den, inte så snyggt med mjölkkartongsodling i ett helt rum...

Hur ska jag göra?

Mvh
/Lantlollan
Christa
CITAT (Lantlolla @ 09-06-2011, 20:27) *
Nu har mina potatisar kommit, men jag är lite orolig... de har nämligen redan flera cm stora groddar! Jag har ingen trädgård förrän första juli, kan jag låta potatisarna ligga framme tills dess eller kan man förgro dem för mycket? Vad händer då?! Ruttnar de, eller har de bara ingen växtkraft kvar när man väl sätter dem i jorden?

Tänkte prova att sätta några i mjölkkartonger, men misstänker att min sambo kommer att kasta ut både mig o potatisarna om jag gör det med alla, vi bor fortfarande i lägenheten o försöker sälja den, inte så snyggt med mjölkkartongsodling i ett helt rum...

Hur ska jag göra?

Mvh
/Lantlollan

Är det någon skillnad om du låter potatisen ligga framme i lägenheten eller om de står i mjölkpaket?

De blir inte dåliga av att ligga framme länge men de måste ligga ljust och är det långa groddar på så är det nog bättre att ta av dom och låta dom börja om. Det beror på hur långa och slankiga groddarna är.

Vill du spara plats kan du ju ta en plastlåda och täcka botten med potatis och lägga plantjord eller torv på. Lite pilligt att få isär dom sedan om dom bildat mycket rötter men det är ju inte så långt till 1 juli.

Vad har du för alternativ?

Den största risken med att sätta potatis sent är att dom kan drabbas av bladmögel och då vissnar blasten innan det hinner bli potatis under. Jag tror dock det finns sorter som är resistenta mot bladmögel.

Vi satte dock en omgång väldigt sent förra året och de blev kanonfina.

Tomater och potatis kan drabbas av samma sorts bladmögel men tomatplantorna dör inte men dom kan smitta potatisen.

EKLO
Varför inte plantera några i stora svarta plasthinkar, även en lägenhet har ju som regel en bakgård eller ett soligt hörn där det kan stå. Så kanske du har några knölar att mumsa på till inflyttningskalaset? Ett par potatishinkar kan ju följa med flyttlasset
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon