BigDaddy
03-06-2011, 22:51
Längs ut på några grenar har det kommit kletiga när av ngt slag med massa små prickar/djur inuti.
Vet inte hur jag ska förklara det men ser ut som tät spindelnät el kokongliknande.
Knytnävsstora säckar med en massa smådjur i. Tror det är djur iaf.
Vet inte hur jag ska få bort det. Klippa av grenarna, försöka peta bort allt el låta det vara?
El finns ngt anat knep typ medel?
Vad gör de för skada?
Ser ju att bladen blir förstörda där de är iaf.
Det som slår mig är äppelvecklare men utan bilder är det omöjligt för mig, iaf, att säga nåt mer. Men jag brukar köra med talgbollar i äppelträden även på sommaren för att locka till småfåglarna som även då plockar ev. ohyra, larver och annat. Enkel och miljömässigt bra lösning.
*Stintan*
04-06-2011, 06:32
Kan vara häggspinnmalen som testar om äppelträdet är en bra boplats. Klipp inte bort grenarna! Pilla bort skulle jag försöka om det går att komma åt.
BigDaddy
04-06-2011, 07:47
CITAT (*Stintan* @ 04-06-2011, 07:32)

Kan vara häggspinnmalen som testar om äppelträdet är en bra boplats. Klipp inte bort grenarna! Pilla bort skulle jag försöka om det går att komma åt.
Ja det låter rimligt. Inte jättelångt därifrån finns några träd helt fyllda av detta. Från rot till krona.
Ser ut att vara samma & låter ju rimligt att de tagit ett skutt till mitt träd med.
För annars är det ett & samma trädsort de sitter i.
Jag ska prova pilla bort det.
Tusen tack ska ni ha!
Zeppelina
08-06-2011, 19:41
Upptäckte ngt i mitt äppelträd ikväll också..tror det är häggspinnarmal? mina är kletiga spindelvävskokonger med svarta prickar, djur i? ..och även larver.. jag blir ju helt förtvivlad när jag googlar bilder på detta hur det kan bli..och äppelträdet är ju inbyggt i vår fina nya altan med ny soffgrupp under! Kan man glömma att sitta där i sommar? Det kan ju bli hur äckligt som helst med 1000-tals larver som hänger i stora spindelvävspåsar! :-/ Jag tog till det värsta jag kunde hitta här hemma..insektsgift från Egypten.. då singlade de ner, de äckliga larverna, så nu har jag döda..förhoppningsvis larver över hela altanen..var det fel? Pilla bort de äckliga sakerna hade jag aldrig klarat!!
Gossen Ruda
08-06-2011, 21:25
Jag håller nog med CillaM om att det låter som äpplevecklare. Är inte säker men jag tror inte häggspinnarmalen ger sig på äpple. Enda botemedlet är att klippa bort det angripna på grenarna och släng det. Får larverna växa till sig lämnar de sen spinnet och vandrar ut över trädet och gnager sig in äppena.
*Stintan*
08-06-2011, 21:49
Jodå häggspinnmalen kan visst gå på äppelträd.
eugenia
10-05-2012, 09:54
Ett år ungefär senare och nu är det dags igen. Klibb och ihoprullade blad på mina små nyplanterade äppelträd. Varje gång är jag lika oförberedd konstigt nog. Hjälper det att pensla på diskmedel/matolja eller ska starkare saker till?
Åsa, mälardalen zon 2
10-05-2012, 11:01
är nog mest effektiv mosa skadedjuren för hand ifall det är ett litet träd
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.