Trädgårdsmåstaren
04-06-2011, 08:15
Jag har köpt fänrikshjärta och hötsflox från Odla, för första gången, och oj vilja små embryon till plantor de var. Det står i instruktionerna att man ska plantera dem med tillväxtpunkten under jordytan, men mina fänrikshjärtan har ju lite stjälkar redan (5-7 cm) med små, små blad. Ska detta också under jorden. Hötsfloxen är väl senare så den var mindre utvecklad, och nävan har jag inte öppnat än. Hur göra?
kerstin z5-6
04-06-2011, 12:16
Ett tips är att för ett par v plantera sådana små i kruka, låta dem växa till sig o få ett stort rotsystem
De blir lätt övervuxna med ogräs i det stadiet , behöver vatten lokalt med mera
Naturligtvis ska inga blad under jord! enbart rötterna.
Lycka till!
Eva i Skåne
04-06-2011, 12:45
Håller med Kerstin. Låt dom växa till sig i krukor. Jag har gjort misstaget att plantera ut direkt och sen har dom försvunnit bland annat i rabatten.
Ifjol köpte jag småttingar som sen fått stå i krukor i pallkrage hela vintern. Dom var kraftiga och fina att gräva ner i år. Man lär av sina misstag...
Nu har du kanske inte lust att vänta till nästa år om du planerat var du ska sätta dina plantor, men vänta absolut lite och sen kan man markera i rabatten var man satt dom så inte annat växer över.
Trampendal
04-06-2011, 22:40
Jag kapar tråden lite och passar på att fråga.
Köpte också fänrikshjärtan från Odla, satte i krukor, den ena växte och växte
men den andra växte och tynade sedan sakta bort blad för blad.
Igår gav det sista bladet upp och jag vet inte varför, kanske för blöt.
Är den helt körd nu, eller kan den repa sig tro?
kerstin z5-6
04-06-2011, 22:47
kört..ledsen
men gör en reklamation
Krolliljan
05-06-2011, 06:59
Jag hade lite panik när mina "rötter" kom. Inte lätt och sätta ner dem så att de bleka små bladen kom ovanför jord och rötterna i jorden. Någon fick jag kruka för att hålla koll på den. De andra satte jag ner på vinst och förlust och hur jag än satte dem så har de tagit sig. Jag satte t ex ner mina tre flox och ångrade mig sen för att jag hade satt dem för djupt. När jag skull gräva upp dem och höja dem hittade jag bara två. OK tänkte jag då har jag bara två då. Men se på katten den tredje har också kommit upp och ser likadan ut som de två jag satte högre upp.
Trädgårdsmåstaren
07-06-2011, 08:25
Tack allihop, jag hoppas på tur. Jag har satt dem direkt i jorden trots allt. Min sambo är nog trött på alla småplantor som svämmat över balkong och fönsterbrädor...
Mina fänrikshjärtan verkar ta sig bra, vad jag kan se, och vi får väl se med floxen, som jag också har lite ågren över att de hamnat för djupt (och en för grunt!).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.