Beatis
Jag undrar om det går att ta ett frö från en paprika jag köpt i affären och så. Kan det bli paprika då? Hur ska man i så fall göra?
malcolm
Det går alldeles utmärkt men den skall vara mogen, dvs. inte grön. Jag har gjort det flera gånger med gott resultat, då har jag lagt fröna på ett fat och låtite dem torka för att sedan pilla ner dem i jorden
Beatis
Vad kul! Då ska jag prova det! Jag har en röd paprika i kylen nu. Ska åka bort i några veckor. Går det bra att plocka ut fröna nu och torka och sen så dem först när jag kommer tillbaka? Hur ska jag i så fall förvara fröna under tiden? Går det bra att bara ha dem liggande på ett fat? Eller blir det för torra om de ligger så länge? Vilken slags jord ska jag så dem i. Jag har både planteringsjord och grönsaksjord hemma.
Hur stor är chansen att det blir nåt? Är det bäst att så några stycken för säkerhets skull? Hur stor blir en planta? Hur stor kruka kommer den behöva?

Oj, det blev många frågor. smile.gif
Christine D
Det borde inte vara några problem att ta ut fröna nu. Förvara fröna mörkt och svalt (inte för fuktigt, då kan de börja gro). Du kan så fröna i vanlig planteringsjord, jag har alltid gjort det och det funkar utmärkt. Börja att så 1 frö per 9-12cm/diameter kruka med dräneringshål. Du kan så flera stycken och sedan behålla de starkaste. Man kan ha de andra plantorna som gå-bort present, uppskattas! När de växt ordentligt och bildat en bra rotsystem (rötterna sticker då ut ur hålen i botten) kan du plantera ut dem i stora krukor, 10 liters krukor. Där borde de klara sig resten av sommaren med lite gödning 1 ggr/veckan. Kom i håg att blanda i lite gödsel i jorden när du planterar ut dem. Plantorna blir ganska stora beroende på sort. Ungefär 40-50 cm har mina blivit. Paprikor behöver stöttning mot en bambukäpp eller liknande. Paprikor är inte så svårt att odla, det enda knepiga kan vara löss. De sprayar du bort med såpvatten.

Lycka till! bravo.gif
Beatis
Tack för svar! Ska bli kul att testa!
malcolm
Man behöver inga jättekärl för att odla paprika, jag har haft vanlig blomkrukor (ca. 20 cm i diameter) i köksfönstret men bara en i varje. Största problemet jag har haft med dem är vita flygare men det kanske funkar med såpvatten där också.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon