Eva i Skåne
Jag har en stor gul ginst som just blommat överdådigt och med en bedövande doft. Den är över två meter när jag stöttar upp den. Problemet är att det är massor av döda smågrenar varje vår och jag har klippt bort massor, ,men sen ser den fin ut.
Går det att stamma upp den till trädform? Det är inga grenar med liv i de på nedersta 70-80cm, men den har flera stammar. Det hade varit fräckt att binda ihopa stammarna och stötta och få en blommande krona.
Blir en "krona" mer frostkänslig än nu när den brer ut sig mer i buskform?
Shabbadang
CITAT (Eva i Skåne @ 04-06-2011, 13:55) *
Jag har en stor gul ginst som just blommat överdådigt och med en bedövande doft. Den är över två meter när jag stöttar upp den. Problemet är att det är massor av döda smågrenar varje vår och jag har klippt bort massor, ,men sen ser den fin ut.
Går det att stamma upp den till trädform? Det är inga grenar med liv i de på nedersta 70-80cm, men den har flera stammar. Det hade varit fräckt att binda ihopa stammarna och stötta och få en blommande krona.
Blir en "krona" mer frostkänslig än nu när den brer ut sig mer i buskform?

Ja, jag tror du är inne på problemet själv. De kan frysa tillbaka kalla vintrar och då blir det ju så mycket mer utsatt läge uppe i luften. Å andra sidan är det ju bara att skära tillbaka den om det skulle inträffa. Fast jag vet inte hur snyggt det blir med en uppbunden planta...
Ginst sägs vara lite knepig att beskära hårt så tipset är väl att ta bort en av stammarna i taget och se om det kommer mycket nytt nertill. I så fall kan man upprepa proceduren följande år tills man har föryngrat hela plantan. Detta om du skulle bestämma dig för att ta ner den på höjden alltså.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon