Ingrid Zon3
Vi har fått nån vit ohyra på chili (mest) och paprika (mindre angrepp) i ett litet väggväxthus. Tomaten i samma växthus verkar inte angripen. Först trodde jag på vita flygare men i så fall flyger de dåligt. Vi har ställt ut plantorna i sol och blåst idag och de vita rackarna är kvar. Duschning med vatten har inte gett nåt resultat.

Svårt att fotografera dem eftersom de är så små. Men de verkar vara typ 1,5 mm långa och jättesmala, som små streck. Verkar lite luddiga nästan och sitter fast på bladen. Man kan få bort en del genom att gnugga bladen, men de verkar komma tillbaka. De sitter på ovansidan av bladen och på stjälkarna, hittar väldigt lite på undersidorna.

Vet någon vad detta kan vara? och vad man kan göra åt det?

PS. Pga generella principer och att vi ska äta frukterna är jag bara intresserad av "giftfria" råd. Kastar hellre plantorna om inget kan göras utan gifter.
Crazy4Flowers
Låter som trips, spola av växterna med varmt vatten i duschen du får göra om detta lite då och då.

Man kan behandla med såpsprit, en halv deciliter såpa, en liter vatten och en matsked T-röd. Man får behandla flera ggr.
Se Wikipedia
myrtille
Jag tycker inte beskrivningen passar in riktigt på trips - luddiga, sitter fast på bladen osv. Trips brukar hålla till på undersidan av bladen och är väldigt rörliga. Om man petar lite så kilar de iväg. Hur som helst brukar de inte göra så mycket skada om man har plantorna utomhus. Andra insekter som rovkvalster och näbbskinnbaggar håller populationen nere.
Crazy4Flowers
Nä det har du rätt i trips brukar inte sitta fast. Hmmm märkliga kryp, testa att spola av med varmt vatten de flesta insekter ger upp med varmt vatten. Såpblandningen kanske fungerar??
Ingrid Zon3
Hm, en nyupptäckt art kanske smile.gif
Nåväl, rekommenderar ni "ren" såplösning eller varianten med t-röd?
Vad gör t-röd för nytta i det här sammanhanget?

Edit: Just det, glömde det äckliga "larverna", 2 st på chilin, typ 15 mm långa och avsmalnande bakåt, gulvita halvgenomskinliga. Jag mosade dem innan jag kom på att de kanske skulle fotas.

Med tanke på temperaturen blir det nog inga chilisar eller paprikor om de måste ställas utomhus...
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (Ingrid Zon3 @ 04-06-2011, 22:28) *
Hm, en nyupptäckt art kanske smile.gif
Nåväl, rekommenderar ni "ren" såplösning eller varianten med t-röd?
Vad gör t-röd för nytta i det här sammanhanget?

Edit: Just det, glömde det äckliga "larverna", 2 st på chilin, typ 15 mm långa och avsmalnande bakåt, gulvita halvgenomskinliga. Jag mosade dem innan jag kom på att de kanske skulle fotas.

Med tanke på temperaturen blir det nog inga chilisar eller paprikor om de måste ställas utomhus...

Såg de äckliga larverna ut såhär

Isåfall gjorde du ett misstag eftersom det är ett nyttodjur.

Vita "skadedjur´" som ser ut som streck och klibbar fast på bladen främst på ovansidan låter mera som utseendet på hudömsningar från bladlöss.
HelénE
Ullös kanske?
http://www.blomsterframjandet.se/website1/...162/1/index.php

Helén
Ingrid Zon3
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 04-06-2011, 22:40) *
Såg de äckliga larverna ut såhär

Isåfall gjorde du ett misstag eftersom det är ett nyttodjur.

Vita "skadedjur´" som ser ut som streck och klibbar fast på bladen främst på ovansidan låter mera som utseendet på hudömsningar från bladlöss.

Jo, så såg de ut tror jag. Himla trist att jag hade ihjäl nyttodjur! Vad är det för något? och vad gör de för nytta?
Vi köpte plantorna, kan "nyttodjuren" ifråga ha kommit med från plantskolan rent av?

Bladlöss tror jag mig kunna hantera med duschning med eller utan såpa i vattnet. Efter "vädring" och sprayning (med vatten) av plantorna verkar det vara mindre problem.

CITAT (HelénE @ 05-06-2011, 18:57) *

Nej, de här krypen (om det nu var djur) var mycket tunnare. Om man förstorar upp dem till 1 cm längd skulle de bara vara 1-1,5 mm bred. Och mer håriga än ulliga om du förstår vad jag menar.
Åsa, mälardalen zon 2
Nyttodjuret är en blomflugelarv (de där flugorna som härmar getingar i utseendet) deras larver slukar bladlöss på löpande band. Inget man brukar använda komersiellt så de har du nog fått hemma i din trädgård.
Ingrid Zon3
Och det tolkar jag som ytterligare bevis för att det bara var bladlöss. Hoppas några av blomflugelarvernas kusiner kan komma och ställa upp trots min brutala hantering av deras fränder. Jag ska aldrig mer döda en sån!

Tusen tack för informationen, Åsa!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon