|
Radhusplätt
04-06-2011, 13:02
Hej, Jag undrar om man kan få skörd av endast en planta squash? Endast ett av mina fyra frön har tagit sig verkar det som:(
Christine D
04-06-2011, 13:26
Förstår inte riktigt vad du menar, om det blir frukt eller om det räcker? Det borde bli frukt om du har en planta med både han- och honblommor. Hanblommorna kommer först och sedan kommer honblommorna som har ett frö-ämne bakom själva blomman. Då kan du ta loss en hanblomma och försiktigt stryka den över honblommans pistill. 1 planta ger massor av squash om den har bra förhållanden och får ordentligt med vatten och gödning, minst 10 l vid varje vattning när den är i blom om den står på friland.
Anja Danmark
04-06-2011, 13:35
Du behøver ikke bestøve/pollinera - det klarer bierne for dig...
Planterne starter som regel med at sætte en masse hanblomster, og pludselig kan man se, at der også dukker hunblomster op.
fridasj
04-06-2011, 14:05
Sköter du om den väl så kommer du få en hel del att skörda. Hade själv två plantor förra året, men har i år bara en då jag fick ge bort massor i fjol!
Radhusplätt
05-06-2011, 14:07
Tack för alla tips! Hoppas det räcker med en planta då för att få frukt på plantan. En del skriver att det behövs två därför blev jag osäker. När jag gräver lite i den andra krukan ser det ut som att det kanske är plantor påväg men i så fall är de mkt senare än den andra plantan. Det fjärde fröet hade ruttnat helt.
Man säger att det behövs två plantor för att öka chansen till pollinering, dvs att det ska blomma en honblomman (med en liten squash i änden) och en hanblomma (bara på en stängel) samtidigt.
Jag har alltid sått bara ett frö, men ibland behövde jag "öppna" en vissen hanblomma, och pollinera honblomman som Christine D skrev. Med "öppna", jag menar att när blomman vissnar, blombladen skrumpnar ihop, men den gula delen inuti med pollen är ofta fräsch, och kan fortfarande pollinera honblomman.
Zucchini/squash frukten utvecklas inte annars, den gulnar efter det blir ca 8-10 cm lång
Anja Danmark
06-06-2011, 21:28
Der er altid både hun- og hanblomster på samme plante, så en rækker fint. Og jeg har godt nok aldrig oplevet, at det var nødvendigt at bestøve selv...
Christa
07-06-2011, 06:41
Jag har många gånger varit med om att det bara är en honblomma på en planta så jag brukar ha flera. Ni som menar att man inte behöver ha det menar ni då att andra blommor kan pollinera squash eller att era plantor varje dag haft både han och honblommor?
Sedan finns det ju en självfertil sort att köpa hos Nelsons frö. Då klarar man sig med en planta.
*Stintan*
07-06-2011, 07:16
Har odlat en squashplanta på komposten i många år och alltid fått god skörd utan att göra något mer än vattna. Aldrig att jag hjälpt till med pollineringen.
Anja Danmark
07-06-2011, 07:28
Jeg mener bare, at jeg har aldrig været ude for, at jeg ikke fik masser af squash, når jeg kun havde en plante... Og jeg har haft squash hver sommer i snart 20 år.
Du skriver, at frugten gulner og visner, hvis den ikke bliver bestøvet - men det er ikke kun derfor. Det kan også være svampeangreb, som starter ved blomsten, eller det kan være fordi planten ikke kan bære mere frugt på en gang.
Hvis man har en have, der er godt besøgt af bier, vil man altid kunne nøjes med at have en enkelt plante, for de skal nok finde de store, gule blomster. Man kan evt. også plante nogle blomster, som tiltrækker bier, hvis man synes, at de mangler i haven.
Christa
09-06-2011, 11:58
CITAT (Anja Danmark @ 07-06-2011, 08:28)  Jeg mener bare, at jeg har aldrig været ude for, at jeg ikke fik masser af squash, når jeg kun havde en plante... Og jeg har haft squash hver sommer i snart 20 år.
Du skriver, at frugten gulner og visner, hvis den ikke bliver bestøvet - men det er ikke kun derfor. Det kan også være svampeangreb, som starter ved blomsten, eller det kan være fordi planten ikke kan bære mere frugt på en gang.
Hvis man har en have, der er godt besøgt af bier, vil man altid kunne nøjes med at have en enkelt plante, for de skal nok finde de store, gule blomster. Man kan evt. også plante nogle blomster, som tiltrækker bier, hvis man synes, at de mangler i haven. Kan squashen befruktas med pollen från andra växter. Gurkväxter borde väl funka men det har man ju inte alltid heller. CITAT (*Stintan* @ 07-06-2011, 08:16)  Har odlat en squashplanta på komposten i många år och alltid fått god skörd utan att göra något mer än vattna. Aldrig att jag hjälpt till med pollineringen. Har du haft hanblommor utslagna samma dag som honblommorna? Det kan ju också finnas någon granne som odlar gurkväxter.
CITAT (Christa @ 07-06-2011, 07:41)  Jag har många gånger varit med om att det bara är en honblomma på en planta så jag brukar ha flera. Ni som menar att man inte behöver ha det menar ni då att andra blommor kan pollinera squash eller att era plantor varje dag haft både han och honblommor?
Sedan finns det ju en självfertil sort att köpa hos Nelsons frö. Då klarar man sig med en planta. Jag odlar också squash varje sommar. Jag får alltid en massa hanblommor och färre honblommor. Men visst är det oftast utslagna hanblommor att tillgå, när en honblomma slår ut. Jag har aldrig varit med om att en planta bara får en enda honblomma. Då skulle man ju bara få en squash/per planta. Jag har 2-4 plantor och får minst 10 squash på varje. Melon odlar jag i växthuset och det är samma med dem: de får många hanblommor och en del honblommor.
Christa
09-06-2011, 12:40
CITAT (rosita @ 09-06-2011, 13:37)  Jag odlar också squash varje sommar. Jag får alltid en massa hanblommor och färre honblommor. Men visst är det oftast utslagna hanblommor att tillgå, när en honblomma slår ut. Jag har aldrig varit med om att en planta bara får en enda honblomma. Då skulle man ju bara få en squash/per planta. Jag har 2-4 plantor och får minst 10 squash på varje.
Melon odlar jag i växthuset och det är samma med dem: de får många hanblommor och en del honblommor. Förra året så vissnade min första honblomma eftersom ingen hanblomma kom samtidigt trots 5 plantor. Sedan borde det ju komma både han och honblommor samtidigt på samma planta en del dagar och hur mycket det kan påverka skörden för en hel säsong vet jag inte.
Radhusplätt
17-06-2011, 13:00
Tack för alla svar!! Nu har två frön till tagit sig  Jag vet inte varför men de kom först en. Sen ett par veckor kom de två andra. En lite större och en sista som kanske tar sig. Tre av fyra förn käns ok:D Så nu behöver jag inte fundera längre på om det funkar med bara en planta;) Däremot så odlar jag dem i kruka och har inte gödslat. Behöver jag göra det? Jag läste att man kan gödsla gurka med gräsavklippet. Går det även med squash?
Christine D
17-06-2011, 14:37
CITAT (Radhusplätt @ 17-06-2011, 14:00)  Tack för alla svar!! Nu har två frön till tagit sig  Jag vet inte varför men de kom först en. Sen ett par veckor kom de två andra. En lite större och en sista som kanske tar sig. Tre av fyra förn käns ok:D Så nu behöver jag inte fundera längre på om det funkar med bara en planta;) Däremot så odlar jag dem i kruka och har inte gödslat. Behöver jag göra det? Jag läste att man kan gödsla gurka med gräsavklippet. Går det även med squash? Det borde nog funka. Annars kan du bara blanda i lite kogödsel när det är dags för omplantering (squash behöver en stor jodvolym vid plantering i kruka) eller vattna med gödselvatten 2-3 veckor efter utplantering. Mvh Christine
Radhusplätt
17-06-2011, 18:41
Tack! Jag sådde dem i stora krukor, 29 liter har jag för mig? Det borde väl räcka. Ska jag blanda ner gärs i jorden? Alt kojödsel?
Christa
21-06-2011, 06:41
CITAT (Radhusplätt @ 17-06-2011, 19:41)  Tack! Jag sådde dem i stora krukor, 29 liter har jag för mig? Det borde väl räcka. Ska jag blanda ner gärs i jorden? Alt kojödsel? Jag fick väldigt dåligt resultat i kruka. Squashplantor blir jättestora på friland så du behöver nog gödsla med flytande gödsel under hela säsongen. Vad har du för jord i krukorna? Alltså är den avsedd för krukodling och har ett bra näringsvärde från början? Man brukar så i små krukor först som får stå varmt och sedan plantera om i större och större krukor för att få ett bra rotsystem. Om plantorna är mörkgröna är de välgödda och är de bleka har de fått för lite. Är det kallt ute skall man dock vara mer försiktig med gödslingen. Alla gurkväxter drar massor av näring när det är varmt ute.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|