kamilenski
Dessa ser ingeet vidare ut. Hur ska jag göra får att få dom att bli snyggare?
Gunilla T
Hortensia odlar jag inte så den vet jag inget om men din Rhododendron skall du snabbt flytta i skuggan - helst plantera ut den förstås i en surjordsrabatt. Står den i kruka bör du vattna nästan varje dag om det är varmt, den får inte torka ut.

Detdär fnaset som kommer efter blomningen kan man försiktigt bryta bort - tummen och pekfingret - vrid försiktigt tills du hör att det knäpper. Du måste dock vara försiktig med topparna på växten för det är där nytillväxten kommer efter blomningen.

Det är bra att ta bort de gamla överblommade resterna eftersom det stimulerar ny knoppbildning inför nästa säsong.
kamilenski
Är det den delen man ska riva?
Gunilla T
Ja!...men dra inte vrid. Ta ett stadigt grepp och vrid försiktigt - du känner när det släpper. När du gjort det några ggr så kan du det wink.gif
Eva i Skåne
Hortensian kan du inte göra mycket åt. Låt blommorna vissna. Dom är dekorativa som vissna också.
Den behöver inte stå mitt i solen. Jag vet inte vilken zon du bor i, men du kan prova att gräva ner den också. Gärna i surjordsrabatt, den också.
I Skåne kan dom klara sig och blomma igen i rabatten nästa år. Om dom fryser ner under vintern kommer oftast nya skott och du kan få en grön buske - som inte blommar.
kamilenski
Bor i södra Skåne, nära Sjöbo. Marken är av ren dränerande sand. Vi lade på ca 5 cm kompost och blandade i. Det var 4 lastbilar. Gräsmattan rulledes ut. Men växter vill inte... Planterade 200 brabant thujor i en blandning av kompost, matjord, sand. Men det går inget vidare.
kerstin z5-6
5 cm??? det är ingenting i ren sand..Tuijorna hur mkt vatten får de?
I ren sand som underlag o så dränerande som den är får du vattna massor på varje enskild häckplanta hela första säsomgen , varje dag för att de ska ta sig
kamilenski
CITAT (kerstin z5-6 @ 04-06-2011, 19:02) *
5 cm??? det är ingenting i ren sand..Tuijorna hur mkt vatten får de?
I ren sand som underlag o så dränerande som den är får du vattna massor på varje enskild häckplanta hela första säsomgen , varje dag för att de ska ta sig

Vattnas via central slang ca 4 timmar varje dag.
*Stintan*
vad är central slang?
kamilenski
CITAT (*Stintan* @ 04-06-2011, 21:48) *
vad är central slang?

En slang på 150 lpm med många hål, tryckregulator nergrävd 15 cm som tillför vatten till alla thujor med 4 l/min gånger 4 timmar(60min*4h*4l= ca 1000 l per dag).
*Stintan*
Aha.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon