Lite osäker på vad som egentligen är problemet med min vinbärsbuske, men provar i den här avdelningen...
Fick för nästan en månad sedan en liten buske röda vinbär (Jonkheer van Teets) som planterades i trädgården. Nu ser busken lite smådassig ut, vissa blad är lite ihopskrumpna och den ser lite småblek ut tycker jag... Jag ser inga löss men den är livligt trafikerad av stora myror, troligtvis de som bor i stacken en liten bit bort. Men jag har läst att sådana inte ställer till någon skada i trädgården? Kan det vara löss som jag inte ser som de är ute efter? Eller något annat fel?
Busken står soligt och inte bredvid något annat. Vi har nyligen flyttat hit och trädgården är relativt tom då förra ägarna gillade det lättskötta stuket, några andra bärbuskar eller fruktträd finns inte (än

). Ja, citronträdet i kruka då...
Vi har sett sådana där små myror som bor i sand och jord i trädgården, men inte på vinbärsbusken. Är sådana också ofarliga eller bör de tas bort på något vis?
*Stintan*
04-06-2011, 15:05
Har haft massor med myror både stora och små i min trädgård men dom har aldrig gjort någon större skada. Har du vattnat din vinbärsbuske ordentligt? Det behövs en hel del vatten tills den etablerat sig. Ingen gödning första tiden. Har du kollat i de hopskrumpna bladen efter löss också?
Jo, första tiden efter planteringen vattnade vi mycket, nu vattnar vi när det är fint väder. Kanske skulle hälla på den ännu mer då... Hur lång tid tar det tills den etablerat sig?
Ja, jag kollade i några blad. De är inte alldeles ihopkrullade men inte lika platta som de ska vara, om du förstår hur jag menar.
*Stintan*
04-06-2011, 16:10
Jag skulle vattna den ordentligt hela sommaren.
Vet dock inte om det kan vara brist på något annat som gör att den beter sig så men det kanske någon annan kan svara på.
Ja, då kör vi på med vattningen igen då!:)
Tack för snabbt svar förresten, trodde inte att någon skulle sitta inne vid datorn i detta fina vädret!
Men jag undrar varför myrorna är så intresserade av den, får nog ta en titt efter ohyra igen ifall jag missat något...
*Stintan*
04-06-2011, 19:06
Spruta nvatten på dom så kanske dom tröttnar
Haha, nu hittade jag dem! Det var löss i alla fall, jag kollade mest undersidan av bladen men de satt ju längre ner på stjälkarna på en del blad, i stora gäng. Nu har jag sprutat såpvatten på dem så de trillade av, och resten av busken fick också en dusch. Brukar det funka eller behövs det tyngre artilleri tro?
*Stintan*
04-06-2011, 20:55
Grattis, det brukar funka bra med såpvatten. Håll koll bara så du fåt bort alla annars kanske du får spruta en gång till om nån vecka. Men fortsätt ändå vattna den ordentligt.
Jaha, är det så enkelt, jag var beredd på att spreja den en massa gånger! Några är säkert kvar, ska kolla över den igen. Tur att den inte är så stor, då hade det varit värre att hitta alla...
Jodå, jag ska vattna!
Tack för hjälpen!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.