gunsta
Hej, jag är en ny gubbe här som är bl a intresserad av klematis, dock med mycket begränsad erfarenhet.
Har några frågor som jag hoppas kunna få svar på.

1.Kan man ta frön av fröställningar av alpklematis som suttit ute hela vintern och så nu (juni 2011)?

2.Jag letar efter de största fröerna och sår dessa – Gör jag rätt?

3.Blir ev plantor lika som den klematis som jag har tagit fröer av eller blir varje ny planta unik s a s.

Vänliga Hälsningar Gunstagubben.
Finn Klematis
Hej!

1. Det bör gå bra.

2. Du gör helt rätt,när Du väljer ut dom kraftigaste fröna.

3. Är det den rena arten Alpina och om Du inte har några
andra klematis ur Atragene sektionen i närheten,så blir
dom lika dana. Är det en korsning, så kan dom bli lite
olika.

Frön av alpina kan gro på sex veckor.

Finn
gunsta
Tack för ditt svar Finn, jag har idag sått fröerna i en blandning av grus, sand och torvmull. Jag vet inte om det är den rena arten av alpina - den är gammal och när den köptes hade jag inte samma intresse som jag har nu, så ingen etikett är sparad. Jag hoppas att det är en korsning av alpklematis eftersom jag som gärna skulle vilja ha lite variation. Köpte en fröplanta av alpklematis på torget för tre år sedan - den var mycket vacker och påminde något om 'Ballet Skirt' - dessvärre åt sorkar upp den i vintras.
Så nu står mitt hopp till dessa fröer .... kanske en ny liten unik alpklematis att älska smile.gif.

Vänligen Gunstagubben
gunsta
Tack för ditt svar Finn, jag har idag sått fröerna i en blandning av grus, sand och torvmull. Jag vet inte om det är den rena arten av alpina - den är gammal och när den köptes hade jag inte samma intresse som jag har nu, så ingen etikett är sparad. Jag hoppas att det är en korsning av alpklematis eftersom jag som gärna skulle vilja ha lite variation. Köpte en fröplanta av alpklematis på torget för tre år sedan - den var mycket vacker och påminde något om 'Ballet Skirt' - dessvärre åt sorkar upp den i vintras.
Så nu står mitt hopp till dessa fröer .... kanske en ny liten unik alpklematis att älska smile.gif.

Vänligen Gunstagubben
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon