Meriona
04-06-2011, 15:54
Handlade på Ica Maxi för en gångs skull härom dagen och där såldes gammelpotatis under namnet Prins Edward. Vad i himlens namn är det, är det en ny sort? King Edward känner jag till, men prins?
Myosotis
04-06-2011, 16:20
Vi köpte såna i påskas. Inte goda. Vattniga och tråkiga. Jag trodde att det kanske var en King-Edward-liknande sort men mindre känslig för sjukdomar, men det får vi verkligen hoppas att denne prinsen inte tar över efter kingen, för KE är min favorit och får aldrig försvinna!
Meriona
04-06-2011, 17:11
Håller med om att de ingenting smakade.

Trist!
Kryddan03
04-06-2011, 18:16
Meriona
04-06-2011, 18:18
Ja jisses, den förste ser ju ut att ha lite jävlaranamma.
zaaritha
04-06-2011, 19:48
Prince Edward är inget vidare--precis som prinsen!!
Överbölingen
04-06-2011, 20:33
Potatis är alltid ett problem. Själva har vi lagt ner perodlingen för det gav så lite. Nu har vi bara lite till surströmmingen i augusti och första älgjaktsveckan. Fjolåret blev en katastrof. Köpte ett 20-tal utsäden av fyra sorter av en potatiskung på Älvsjömässan, Tre kok blev det. En röd pera, vad den nu hette, glömde vi i källaren. Den hade fint pil när växthuset började nå 9° så jag hinkade ett antal av dem. De är idag nästan halvmetern i blasten.
Och ang Tudorperan så gillar jag inte King Edward heller. Prinsen har jag inte testat. Begreppet fat och lös potatis är helknäppt. Löspotatisen måste ju kryddas idet oändliga om den skall bli god. Och till potatismos så använder jag alltid fast potatis.
Men! Jag har en potatisupplevelse från omkring 1978. Surströmmingsfest före älgjakten med ca 150 personer. Någon av traktens odalmän hade levererat potatisen. (ejmandel) Jag har aldrig före och aldrig efter ätit en så läcker potatis. Men på den tiden var jag akvarienörd så inte lade jag ett banalt potatisnamn på minnet. Den kokperan kunde man sitta och äta utan sovel.
andersen
05-06-2011, 11:53
CITAT (Överbölingen @ 04-06-2011, 21:33)

Potatis är alltid ett problem. Själva har vi lagt ner perodlingen för det gav så lite. Nu har vi bara lite till surströmmingen i augusti och första älgjaktsveckan. Fjolåret blev en katastrof. Köpte ett 20-tal utsäden av fyra sorter av en potatiskung på Älvsjömässan, Tre kok blev det. En röd pera, vad den nu hette, glömde vi i källaren. Den hade fint pil när växthuset började nå 9° så jag hinkade ett antal av dem. De är idag nästan halvmetern i blasten.
Och ang Tudorperan så gillar jag inte King Edward heller. Prinsen har jag inte testat. Begreppet fat och lös potatis är helknäppt. Löspotatisen måste ju kryddas idet oändliga om den skall bli god. Och till potatismos så använder jag alltid fast potatis.
Men! Jag har en potatisupplevelse från omkring 1978. Surströmmingsfest före älgjakten med ca 150 personer. Någon av traktens odalmän hade levererat potatisen. (ejmandel) Jag har aldrig före och aldrig efter ätit en så läcker potatis. Men på den tiden var jag akvarienörd så inte lade jag ett banalt potatisnamn på minnet. Den kokperan kunde man sitta och äta utan sovel.
Sovel, det ordet var länge sedan man hörde, och har bara hört det som ett ord för fint fläsk.
Elisabeth-Västkustkolonisten
05-06-2011, 12:29
Sôvel säger alltid min svärmor när hon äter mellean måltiderna eller stoppas i sig nåt på kvällen.
Men även min sambo använder ordet.
Huggorm
05-06-2011, 12:33
Sovel är det måltiden baseras på, oftast kött. Alltså det dyra som ger måltiden sin karaktär, och inte potatisen, riset eller pastan som man har till som utfyllnad.
*Stintan*
05-06-2011, 12:45
Sovel är ett gammalt ord för kött, fisk, fågel.
Överbölingen
05-06-2011, 20:59
Soveljärnet är i första hand hagelbössan. När tiden så medges är även repeterstudsaren ett soveljärn.
Huggorm
05-06-2011, 21:05
CITAT (Överbölingen @ 05-06-2011, 21:59)

Soveljärnet är i första hand hagelbössan. När tiden så medges är även repeterstudsaren ett soveljärn.
Hur är det med flugspöet då?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.